شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » موزه ملی افغانستان با بیش از ۶۰ هزار آثار باستانی از تاریخی‌ترین‌‌های منطقه است

 «عتیق‌الله عزیزی» معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان در مراسم گرامیداشت از روز «حفاظت از میراث‌های فرهنگی» اظهار داشت بیش از ۶۰ هزار آثار باستانی در موزه ملی افغانستان نگهداری می‌شود.

وی افزود: موزه ملی افغانستان تاریخی‌ترین موزه‌ها در سطح منطقه است.

عزیزی با تأکید بر ارزش و اهمیت آثار باستانی افغانستان، آن را در سطح جهانی بی‌نظیر دانست و اذعان داشت در هر نقطه از افغانستان حداقل یک اثر تاریخی وجود دارد.

در این مراسم «حیات‌الله مهاجر فراهی» معاون مطبوعاتی وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان نیز تاکید کرد: «به هیچ کسی اجازه قاچاق آثار باستانی را نمی‌دهد».

پیش از این، وزارت فرهنگ حومت طالبان گفته بود: حدود پنج هزار اثر باستانی در افغانستان ثبت شده و در صورت ثبت و بررسی دقیق، تعداد آثار تاریخی افغانستان به ۱۵ تا ۲۰ هزار محل افزایش خواهد یافت.

افغانستان دارای چشم‌انداز فرهنگی غنی است زیرا چندین امپراطوری و پادشاهی در دوران باستان این قلمرو را تحت تسلط خود داشته‌اند. از جمله اماکنی که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارند می‌توان دره بامیان و بقایای موجود آن، موزه ملی در کابل و شهر قدیمی هرات را نام برد.

موزه ملی افغانستان مجموعه‌ای از گنجینه آثار باستانی و میراث فرهنگیِ افغانستان است. این موزه شامل دو طبقه در منطقه دارالامان، در جنوب‌غربی شهر تاریخی کابل قرار دارد.

در سال‌های جنگ تعداد زیادی از گنجینه‌های آن غارت و به کشورهای اروپایی منتقل شده است و برخی در حراجی‌های گوناگون خرید و فروش شده است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان