شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » موگرینی: طرح پیشنهادی صلح افغانستان فرصت طلایی برای طالبان است

فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه‌ی اروپا طرح پیشنهادی صلح حکومت افغانستان به گروه طالبان را یک «فرصت طلایی» برای این گروه می‌داند.
خانم موگرینی امروز در سخنرانی خود در نشست بین‌المللی تاشکند در مورد افغانستان که به میزبانی ازبکستان برگزار شده بود، از طرح پیشنهادی صلح حکومت افغانستان به گروه طالبان استقبال کرد و از این گروه خواست که به پروسه‌ی صلح بپیوندد.
موگرینی افزود که اگر گروه طالبان به این پیشنهاد پاسخ مثبت دهد، اتحادیه‌ی اروپا در راستای حذف نام این گروه از فهرست تحریم‌های سازمان ملل همکاری می‌کند.
او گفت: «امروز پیام من برای آن‌های که هنوز هم به جنگ ادامه می‌دهند، واضح است. به پیشنهاد رییس‌جمهور غنی لبیک بگویید، راه گفت‌وگو و ادغام مجدد را جست‌وجو کنید و شجاعت برای صلح را دریابید. اگر شما این شجاعت را به‌دست آورید، اتحادیه‌ی اروپا، همراه با شرکای خویش در منطقه و جامعه‌ی جهانی شما را کمک نموده، صلح را در افغانستان بر خواهند گشتاند.»
مسوول سیاست خارجی اتحادیه‌ی اروپا تأکید کرد که این اتحادیه در حمایت از روند صلح افغانستان تلاش خواهد کرد.
او نشست تاشکند را فرصت خوبی برای برقراری صلح در افغانستان خواند و گفت: «ما به این باور رسیده‌ایم که آینده‌ی افغانستان به مردم و رهبران آن تعلق دارد و ما جامعه بین‌المللی و اتحادیه‌ی اروپا مسوولیت بزرگ را در این قبال داریم.»
خانم موگرینی در حاشیه این نشست با رییس‌جمهور غنی نیز دیدار کرد.
براساس خبرنامه‌ی ریاست‌جمهور افغانستان، دو طرف در این دیدار در مورد برگزاری انتخابات پارلمانی، شوراهای ولسوالی‌ها و انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان، فراهم‌آوری زمینه‌ها برای آموزش های حرفه‌یی، حمایت از زنان، مبارزه با تروریسم و شبکه‌های اقتصادی جرمی گفت‌وگو کردند.

خانم موگرینی گفته که «اتحادیه اروپا از پروسه صلح تحت رهبری و مالکیت افغان‌ها حمایت می‌کند و در هر مرحله‌ی پروسه صلح، آماده‌ی هرگونه همکاری هستیم.»
رییس‌جمهور غنی از کمک و همکاری‌های اتحادیه اروپا به افغانستان و اشتراک خانم موگرینی در نشست تاشکند قدردانی کرده و گفته که نقش و تشریک تجربه‌های اتحادیه اروپا در چنین نشست‌ها ارزنده است.
موگرینی هم‌چنان گفته که این اتحادیه از نشست‌های که به ابتکار حکومت افغانستان برگزار می‌شود، پشتیبانی می‌کند و در کنار حکومت و مردم افغانستان باقی می‌ماند.
رییس‌جمهور طرح پیشنهادی صلح به طالبان را در دومین نشست پروسه‌ی کابل پیش‌کش کرد. گروه طالبان تاکنون به این طرح به‌صورت رسمی واکنش نشان نداده است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان