شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » نشست «کاسا ۱۰۰۰» با حضور نمایندگان افغانستان در فرانسه برگزار شد

وزارت انرژی و آب می‌گوید که نشست «کاسا ۱۰۰۰» با حضور نمایندگان کشورهای تاجیکستان، پاکستان و قرغیزستان و تمویل کنندگان پروژه لین برق کاسا ۱۰۰۰ روز شنبه در شهر پاریس فرانسه برگزار شد.
ریاست هیأت افغانستان را در این نشست علی احمد عثمانی، وزیر انرژی و آب به عهده دارد و همایون قیومی مشاور ارشد ریاست‌جمهوری، امان الله غالب معین سکتور انرژی وزارت انرژی و آب، مصطفی مستور معین وزارت مالیه، مسعود عزیزی معین وزارت امور داخله و قدرت الله دلاوری رییس عمومی شرکت برشنا نیز اعضای این هیأت می‌باشند.
وزارت انرژی و آب می‌گوید که این نشست چند روزه است و در روز نخست روی امنیت، موارد تخنیکی و تدارکاتی پروژه کاسا ۱۰۰۰ به‌خاطر جلب توجه شرکت‌های خصوصی و کارهای عملی پروژه با شماری از شرکت‌های بزرگ بین‌المللی مانند زیمنس، ABB، GE، CEEG و TBEA تبادل نظر شد.
در خبرنامه‌ی وزارت انرژی آمده است که مسعود عزیزی معین وزارت داخله افغانستان در مورد مسایل امنیتی و ساحات مسیر عبور لین مربوط افغانستان در نشست معلومات ارائه کرده است. همچنان در مورد مسایل تخنیکی، مالی و تدارکاتی پروژه مسئولان بانک جهانی، USAID، IFC و ADB گزارش داده‌اند.
در این نشست فیصله شده که به‌خاطر تطبیق به موقع این پروژه نشست بعدی در شهر دبی امارات متحده عربی برگزار شود.
«کاسا ۱۰۰۰» پروژه‌ی اقتصادی است که با فاصله‌ی۱۲۵۰ کیلومتر، برق را از قرغیزستان و تاجیکستان از طریق افغانستان به پاکستان انتقال می‌دهد. کار احداث این پروژه در ۲۳ حمل امسال در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان، افتتاح شد.
افغانستان از درک این پروژه هرسال از پاکستان ۴۵ میلیون دالر حق‌العبور ترانزیت برق خواهد گرفت. علاوه بر این، ۳۰۰ میگاوات برق به افغانستان از این لین می‌رسد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان