شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » واکنش‌ها دربارۀ تقرر یوسف نورستانی به‌حیث سفیر در اسپانیا

وزارت امور خارجه دربارۀ این مقرری چیزی نمی‌گوید، اما ریاست اجرائیه گماشته‌شدن آقای نورستانی را در این پستِ دیپلماتیک، خلاف تعهدات حکومت وحدت ملی در امر مبارزه با فساد می‌داند و از رییس‌جمهور می‌خواهد که از این تصمیم‌اش منصرف شود.

جاوید فیصل، معاون سخنگوی رییس اجرائیه می‌گوید: «آرزو داریم که این مقرری حقیقت نداشته باشد. اگر حقیقت داشته باشد، ما توقع داریم که با در نظر داشت سابقۀ این شخص در فساد و انتخابات و با درنظر داشت روابط دیپلماتیک ما با این کشور، از این تصمیم صرف نظر شود. ما به مردم و جامعه جهانی تعهد سپریدم که با فساد مبارزه می‌کنیم و این مقررری تعهدات ما را در امر مبارزه با فساد به صفر ضرب می‌زند و نیاز است که از این تصمیم صرف نظر شود.»

شماری از آگاهان سیاسی نیز مقرری یوسف نورستانی را در این پست مهم دیپلماتیک از سوی رییس‌جمهور نشان‌دهندۀ معامله‌گری‌ها و به‌حقیقت مبدل‌شدن گزارش‌ها دربارۀ تقلب‌های گستردۀ انتخاباتی به‌سود آقای غنی در زمان انتخابات می‌دانند.

صدیق پت‌من، آگاه امور سیاسی، می‌گوید: «رییس‌جمهور کاکایش را، که به تقاعد برابر بود، سفیر مقرر کرد؛ اما ده‌‌ها استاد دانشگاه را تقاعد داد. نورستانی یک موضوع بزرگ ملی را بدنام ساخت و معلوم شد که معامله کرده بودند. این‌ها و مقرری نورستانی باقی اعضای کمیسیون را به ادامۀ وظیفۀشان را زیر سوال می‌برد. چیزی که شایعات بود به حقیقت مبدل می‌شود و رهبران حکومت وارد یک بازی دیگر می‌شوند.»

برخی‌از آگاهان سیاسی و نماینده‌گان مجلس حکومت وحدت ملی را از بهر مقرری‌ها در پست‌های مهم دولتی بر بنیاد وابسته‌گی‌های خویشاوندی و روابط سیاسی و سمتی انتقاد می‌کنند.

غلام‌فاروق مجروح، عضو مجلس نماینده‌گان، می‌گوید: «این مقرری‌ها پیامد‌های بسیار دردآور دارند و برای ضعیف‌ساختن دستگاه دیپلوماسی افغانستان در افکار عامه در سطح جهان و جایگاه خود را در افغانستان از دست می‌دهند.»

حکومت وحدت ملی از در دوسال گذشته نزدیک به ۱۵ سفیر را در کشور‌ها گماشته‌است. به‌گفتۀ آگاهان، از این میان شمار اندکی از آنان احتمال دارد بر بنیاد شایسته‌گی مقرر شده باشند؛ اما بسیاری از آنان بر بنیاد روابط سیاسی و قومی گماشته شده‌اند.

با آن که وزارت امور خارجه وعده سپرد که دربارۀ مقرری آقای نورستانی با طلوع‌نیوز گفت‌وگو کند؛ اما سپس حاضر به مصاحبه در این‌باره نشد و ریاست اجرائیه نیز ادعا می‌کند که مقررشدن آقای نورستانی به‌حیث سفیر، تعهد مبارزه با فساد حکومت را در افغانستان و جهان زیر سؤال می‌برد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان