شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » واکنش رسانه‌های جهان به آزمایش مادر بمب‌ها در افغانستان

خبر پرتاپ بزرگترین موشک غیرهسته‌ای آمریکا در افغانستان به سرعت سرتیتر رسانه‌های داخلی و بین‌المللی قرار گرفت.

در این میان رسانه‌های جهان به آزمایش بزرگترین بمب غیراتمی آمریکا در افغانستان واکنش‌های متفاوتی نشان دادند.

واشنگتن‌پست با ذکر این نکته که این بمب بزرگترین بمب در زرادخانه آمریکا نیست، نوشت: با توجه به اینکه این بمب برای نفوذ در مکان‌هایی مثل تونل و غار طراحی نشده،‌ مشخص نیست که چرا ارتش آمریکا از این نوع از بمب استفاده کرده است.

این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشت: مقامات نظامی آمریکا در افغانستان حاضر نشدند درباره این موضوع که پرتاب این بمب موفقیت آمیز بوده و اینکه توانسته تونل‌های داعش را از ببن ببرد، پاسخ بدهند.

سی ان ان نیز با درج این تیتر که آمریکا بزرگترین بمب غیراتمی خود را بروی افغانستان ریخت، به صحبتهای سفیر افغانستان در آمریکا پرداخت و نوشت: «حمدالله محب» در این رابطه گفته است که این بمب بعد از اینکه داعش با مین گذاری جلوی پیشروی نیروهای ویژه افغانستان و آمریکا را گرفته بود، و برای بازگشایی مسیر به کار گرفته شده است.

از سوی دیگر شبکه خبری راشا تودی در این رابطه نوشت: آمریکا بزرگترین بمب غیراتمی خود را در حالی به افغانستان پرتاپ کرده که سرمایه‌گذاری ۱۶۶ ساله این کشور در افغانستان با شکست مواجه شده و سربازان این کشور هنوز در افغانستان کشته می شوند.

این خبرگزاری روسی در ادامه به گفته‌های ترامپ اشاره کرده و می نویسد: آیا آزمایش این بمب ارسال پیام به کره شمالی است؟ که ترامپ در پاسخ به این سوال می‌گوید: من نمیدانم که این می‌تواند یک پیام باشد یا خیر، و خیلی برایم مهم نیست که می‌تواند یک پیام باشد یا خیر

رویترز نیز با بیان این که آمریکا بزرگترین بمب غیراتمی خود را به سمت افغانستان پرتاپ کرد، نوشت: این اولین بار است که ارتش آمریکا از بمبی با این حجم در میدان نبرد استفاده می‌کند.

این خبرگزاری با بیان این که ترامپ تاکنون راهبرد مشخصی در مورد افغانستان نداشته است نوشت: اوضاع امنیتی در افغانستان وخیم شده و طالبان بسیاری از مناطق را تحت اشغال خود در آورده است.

همچنین یک رسانه چینی در واکنش به پرتاب بمب آمریکا به افغانستان با مطرح کردن این سوال که آیا این اقدام تهدیدی برای کره شمالی محسوب می‌شود،‌ نوشت: به رغم چرخشی که در سیاست خارجی ترامپ از مواضع اولیه در زمان انتخاب مشاهده می‌شود، به نظر می‌رسید وی در موضوع مبارزه با داعش مسموم است و پرتاپ بزرگترین بمب اقدام عملی در این زمینه است.

این رسانه در ادامه می نویسد: هر چند این اقدامی شاید پیامی برای هیچ کشور نباشد ولی هشداری برای کره شمالی خواهد که آمریکا حاضر است از قویترین سلاح‌های خود در زمانی که نیست استفاده کند.

الجزیزه نیز با پوشش دادن خبر این اقدام آمریکا در افغانستان نوشت: این بمب که قادر است شعاعی به مساحت ۱.۶ کیلومتر را از هر طرف تحت تاثیر قرار دهد،‌ قطعا تلفات غیرنظامی زیادی خواهد داشت.

این رسانه در ادامه به اشاره به این مطلب که مشخص نیست این اقدام با اجازه ترامپ صورت گرفته باشد، نوشت: ترامپ در این زمینه گفته است که ما بزرگترین نیروی نظامی جهان را داریم و آنها می‌دانند که بخوبی چیکار کنند و در این رابطه اختیارات کامل دارند.

هاآرتص رسانه رژیم صهیونیستی نیز با پوشش اخبار این اقدام آمریکا نوشت: در این حمله ۳۶ نفر از اعضای داعش کشته شده و بسیاری از تونل های داعش از بین برده شده است.

هاآرتص در با بیان اینکه ترامپ این حمله را موفقیت آمیز می داند،‌نوشت: این نشانه ای از تغییر سیاست خارجی آمریکا  بعد از روی کار آمدن ترامپ و پایان دوران بارک اوباماست.

یک رسانه هندی نیز به صحبت‌های ترامپ در رابطه به انداختن مادر بمب ها به افغانستان پرداخته و نوشت: ترامپ این اقدام را موفقیت آمیز خوانده و به خاطر این اقدام از نظامیان این کشور تشکر کرده است.

د هندو به نقل از ترامپ نوشت: ما یک اقدام دیگر را با موفقیت انجام دادیم،‌باید به نظامیان کشورمان افتخار کنیم. اگر شما به اقداماتی که در ۸ هفته گذشته انجام شده را با اقدامات ۸۸ سال گذشته مقایسه کنید،‌ تفاوت‌های عمده ای را مشاهده خواهید کرد.

اسپوتنیک نیز در این رابطه نوشت: این اقدام آمریکا با هیچ راهبرد نظامی قابل توجیه نیست.

این رسانه روسی در ادمه نوشت: هر چند ترامپ به این اقدام آمریکا می بالد،‌ اما این کار هیچ پیشرفت راهبردی برای حضور نظامی آمریکا در افغانستان نخواهد بود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان