شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » چابهار بهترین فرصت برای تجار افغانستانی است/تعیین معیشت مرزنشینان از اهداف مشترک ۲ ملت

«علی اوسط هاشمی» استاندار سیستان و بلوچستان در ادامه سفر به افغانستان روز گذشته در دیدار با «تاج محمد جاهد» وزیر کشور افغانستان حذف ویزا برای مسافران ۲ کشور را آرزوی دیرینه مردم دانست و افزود: تسهیل در عبور و مرور مردم و تجار ۲ کشور تاثیر بسزایی در روند رشد و توسعه منطقه خواهد داشت.

وی با اشاره به احداث پل دوم برروی رودخانه مرزی در منطقه میلک سیستان و بلوچستان بیان کرد: نگاه مشترک ۲ کشور در توسعه مرز میلک نقطه عطفی در ایجاد بارانداز ملی خواهد بود.

استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: اختلاف نظر مرزبانان ۲ کشور در مبادی ورودی مرز بعضا موجب نارضایتی تجار می‌شود که با مدیریت صحیح باید مانع از ایجاد نارضایتی شویم.

رئیس هیأت ایرانی اعزامی به افغانستان تصریح کرد: استان سیستان و بلوچستان آمادگی همکاری در زمینه های گوناگون بهداشت و درمان، آموزش و گردشگری با کشور افغانستان را دارد.

هاشمی از همراهی والیان قندهار، نیمروز، فراه و هرات در نشست‌های مشترک با استان‌های همجوار ایران قدردانی کرد و افزود: تداوم این نشست‌ها بدون تردید توسعه مراودات ۲ جانبه را به ارمغان می‌آورد.

استاندار در بخشی از سخنان خود به موقعیت بندر چابهار اشاره کرد و گفت: دسترسی به آبهای آزاد با افزایش ظرفیت بندر چابهار بهترین فرصت برای بهره وری تجار افغانستانی است که باید آنرا مورد توجه قرار دهند.

«تاج محمد جاهد» وزیر کشور افغانستان نیز در این دیدار از روابط حسنه و مراودات موثر در وضعیت زندگی مردم ۲ کشور اعلام پشتیبانی کرد و گفت: همواره مراتب تقدیر و تشکر خود را از مقامات جمهوری اسلامی ایران اعلام می داریم.

تاج محمد جاهد اظهار داشت: نقش بی بدیل سفارت ایران در افغانستان را نباید نادیده گرفت و ۲ کشور در مسیر توسعه اهداف مشترکی دارند.

وی ادامه داد: تعلیم، خدمات رفاهی، سلامت و آموزش از مهم ترین کمکهای ایران به مردم افغانستان در طول سالیان متمادی بوده است که سبب شده مردم افغانستان با ایران بیگانگی نداشته باشند و آنرا خانه دوم خود می پندارند.

وزیر کشور افغانستان تامین معیشت مرزنشینان را از اهداف مشترک ۲ دولت برشمرد و تصریح کرد: باید به این مساله مهم توجه ویژه ای داشت و افغانستان در این زمینه آمادگی هرگونه همکاری را دارد و از آن حمایت می کند.

جاهد ادامه داد: با افزایش ظرفیت بندر چابهار فرصت مناسبی برای تجار ۲ کشور فراهم می شود که باید به نحو احسن از آن استفاده کنیم.

وی بیان کرد: دولت افغانستان آمادگی دارد مرز میلک را به عنوان بارانداز بندر خشک مورد توجه قرار دهد و مسیر چابهار به میلک را برای تجار تسهیل کند.

 علی اوسط هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان در راس هیاتی روز دوشنبه به افغانستان سفر کرده و قرار است در کابل و قندهار با مسئولان این کشور دیدار و گفت وگو کند.

ایرنا نوشت: استان سیستان و بلوچستان ایران حدود ۳۰۰ کیلومتر با ولایات نیمروز و فراه افغانستان هم مرز است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان