شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » چهره‌های سیاسی: تداوم مذاکرات صلح میان سیاسیون و طالبان مهم و حیاتی است

شماری از چهره‌های سیاسی کشور بر این باورند که تداوم مذاکرات صلح میان سیاسیون افغانستان و نمایندگان طالبان می‌تواند زمینه‌ساز پیشرفت‌ها در روند صلح باشد و باید از این فرصت مهم، بهترین استفاده صورت گیرد.

 به تازگی، حامد کرزی رییس جمهور پیشین کشور گفته است که تلاش‌ها برای حضور نمایندگان دولت در مذاکرات صلح با طالبان جریان دارد اما در صورتی که، دولت شامل این روند نشود، مذاکرات میان سیاسیون و گروه طالبان ادامه یابد.

آقای کرزی بیان داشته:”تلاش ما این است که حکومت در مذاکرات قطر شرکت کند. آرزو، تقاضا و تلاش من این است که حکومت بیاید و از تدبیر کار بگیرد و در مذاکرات شرکت کند. اما اگر نکرد، ما نمی‌توانیم یک تلاش ملی برای رسیدن به صلح را متوقف کنیم.”

آقای کرزی افزوده:”این (توقف) جرم است، اشتباه است و ما تن به این جرم و اشتباه نخواهیم داد.”

در پیوند به این موضوع، شماری از سیاسیون افغانستان، تداوم مذاکرات میان سیاسیون و گروه طالبان را امیدوار کننده خوانده و تاکید می‌کنند که این روند به دلیل مهم بودن آن، ادامه یابد.

عبدالستار مراد وزیر پیشین اقتصاد گفت:” یقینا که صلح برای مردم افغانستان مهم است، قراری که خود رییس جمهورغنی همواره گفته که آماده صلح است و برای این صلح حاضر است که قربانی بدهد، زیرا همه می‌دانند که صلح برای افغانستان مهم، حیاتی و ضروری است.”

آقای مراد همچنان گفت:”هر هیاتی که باشد، چه سیاسیون، چه حکومت باشد، بزرگان تحت چوکات دولت افغانستان می‌آیند و نمایندگی از افغانستان می‌کنند، هر هیاتی که بتواند اهداف صلح با عزت که همان اهداف ملی و دستاوردهای گذشته است و در آن حفظ شود، ما از این کار استقبال می‌کنیم.”

او خاطر نشان کرد که خوشبختانه مذاکرات گذشته سیاسیون و طالبان امیدواری‌ها را نسبت به تحقق صلح، ایجاد کرده است و حالا مربوط مردم افغانستان است که از این فرصت طلایی استفاده نمایند.

اما برخی دیگری از سیاسیون افغانستان معتقد به تداوم مذاکرات چهره‌های سیاسی و طالبان نیستند. استاد محمد اکبری عضو مجلس نمایندگان می‌گوید که لازم است، طرف‌های درگیر جنگ باهم مذاکره و گفتگو کنند.

آقای اکبری خاطر نشان کرد که هرگونه مذاکرات صلح، زمانی منطقی می‌شود که طرف های اصلی جنگ توافق کنند تا صلح پایدار در کشور به وجود آید.

او افزود:”اگر طرف مذاکره حکومت نباشد و این مذکرات دولت محور نباشد، مذاکرات به نتیجه مطلوب نمی‌رسد. باید طرف مذاکرات دولت قانونمند باشد و دولت قانونمند بتواند هیات مذاکره کننده را توسعه دهد، کار خوب است. اما بدون دولت قانونی، اگر مذاکرات طالبان و سیاسیون ادامه یابد، به خیر مردم افغانستان نیست.”

نخستین بار، چهره‌های سیاسی افغانستان به شمول حامدکرزی رییس جمهوری پیشین در مسکو پایتخت روسیه با نمایندگان گروه طالبان دیدار و گفتگو نمودند که این نشست با انتقاد دولت افغانستان روبرو شد. در همین حال قرار است که دومین دور این نشست سیاسیون و طالبان به تاریخ ۲۵ و ۲۶ حمل در دوحه پایتخت قطر برگزار شود.

وحید فرزان-

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان