شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » کابلوف: هدف آمریکا از حضور در افغانستان فشار بر روسیه، ایران و چین است

«ضمیر کابلوف»، نماینده ویژه پوتین در افغانستان، گفت: از نظر ما آمریکا در درجه اول به این خاطر در افغانستان است تا فرآیندهای سیاسی در کشورهای همسایه آن را مورد کنترل و اعمال نفوذ خود قرار دهد و همچنین قدرتش را به رخ رقیب‌های منطقه خود یعنی چین، روسیه و ایران بکشد.

کابلوف گفت: آمریکا آشکارا تلاش دارد تا منطقه آسیای مرکزی را دچار بی ثباتی کرده و بعدا آن را به روسیه منتقل کند تا متعاقب آن خود را به عنوان تنها مدافع تهدیدهای بالقوه و نوظهور در منطقه نشان دهد.

به گفته این دیپلمات، روسیه و دیگر کشورهای همسایه افغانستان پرسش‌های جدی در خصوص اهداف واقعی و چارچوب زمانی حضور نظامی آمریکا در افغانستان دارند.

وی اظهار کرد: اگر آمریکا و همپیمانانش در ناتو به دنبال ادامه سیاست مخرب خود در افغانستان هستند این به معنی این است که غرب در حال رفتن به سمت احیا دوران جنگ سرد در این نقطه از جهان است.

وی افزود: ما از نزدیک تحولات را رصد کرده و آماده پاسخ در ضمن همکاری با شرکایمان و دیگر کسانی که هم فکر با ما باشند، هستیم.

او اظهار داشت: واشنگتن نتوانسته درک کند که جنگ افغانستان نمی‌تواند صرفا با ابزارهای نظامی حل شود و شکست طالبان با توسل به زور غیرممکن است.

او ادامه داد: مسکو بابت تلاش‌های آمریکا و ناتو برای قانع کردن افغانستان برای روی آوردن به جایگزینی سلاح‌ها و تجهیزات نظامی روسی خود متعجب است و این اقدام منجر به کاهش پتانسیل نظامی ارتش افغانستان می شود.

کابلوف گفت: مسیر اتخاذ شده از سوی آمریکا و ناتو برای متقاعد کردن کابل به جایگزین کردن سلاح‌های سبک و هواپیماهای ساخت روسیه خود شگفت‌آور است چرا که به طرزی اجتناب ناپذیر منجر به کاهش قابلیت‌های رزمی نیروهای مسلح افغانستان و وخامت بیشتر اوضاع خواهد شد.

او یادآوری کرد که بر طبق سند توافق دوجانبه بین دولت‌های روسیه و افغانستان بر سر کمک‌های نظامی روسیه به این کشور که در نوامبر ۲۰۱۶ اجرایی شد، چارچوب قانونی کاملی برای کمک‌های روسیه به روند تجهیز ارتش افغانستان وجود دارد.

کابلوف در ادامه درباره انتخابات پارلمانی افغانستان نیز گفت: من فکر نمی‌کنم که این انتخابات طبق برنامه‌ریزی در ژوئیه سال جاری میلادی برگزار شود. طالبان همچنان کنترل نزدیک به نیمی از اراضی افغانستان را در دست دارد، به اقدامات خشونت آمیز ادامه می دهد، حملات تروریستی را در شهرهای بزرگ سازماندهی و اجرا می‌کند و ظاهرا قصد ندارد که با دولت افغانستان به توافق و آشتی برسد.

وی تاکید کرد: تروریست‌های داعش هم تهدیدی جدی متوجه امنیت برگزاری انتخابات به ویژه در نواحی در شمال و برخی استان‌های شرقی افغانستان می کنند. برخی حوزه‌های رای گیری در استان‌های هلمند، اروزگان، قندوز، بدخشان، فاریاب و غزنی می‌توانند تبدیل به مشکل سازترین حوزه‌ها به لحاظ امنیتی شوند.

به نوشته ایسنا،‌ وی اظهار کرد: اخیرا پیامی در خصوص حمایت بین المللی از حل جنگ افغانستان از طریق گفت و گوی سیاسی با دولت افغانستان به طالبان فرستاده شد اما طالبان اعتنایی به نشست اخیر “فرآیند کابل” در پایتخت افغانستان نکرده و بر مذاکرات مستقیم با آمریا تاکید دارد.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان