شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » کرزی: آمریکا تروریسم را در افغانستان گسترش داد

رئیس جمهور پیشین افغانستان در رابطه با حضور آمریکایی‌ها در افغانستان گفت: بسیار امیدوار بودیم که آمدن آمریکا و متحدانش و توجه جامعه جهانی، کشورهای همسایه‌ و ملل متحد در ۲۰۰۱ باعث صلح و امنیت در افغانستان می‌شود،  اما  دیدیم که ناامنی‌ها روز به روز زیادتر شد و حضور نیروهای خارجی باعث امنیت در افغانستان نشد، باعث نابودی تروریسم در افغانستان نشد بلکه دامنه‌های تروریسم وسعت زیادتر پیدا کرد.

رییس جمهور پیشین افغانستان در مصاحبه با اسپوتنیک روسیه افزود:  امضای قرارداد امنیتی و سپردن پایگاه‌ها به آمریکا، برخلاف امید افغانستان نه‌تنها باعث امنیت در کشور ما نشد بلکه تروریسم زیادتر شد، داعش ایجاد شد و فعالیت خود را در افغانستان علیه مردم افغانستان به شدت ادامه می‌دهد و باعث رنج و درد و قتل ملت افغانستان می‌شود.

وی تصریح کرد:  به یقین همکاری عظیم روسیه را در افغانستان می‌خواهیم این همکاری در بخش‌های سیاسی، اقتصادی و دیپلماسی به خیر افغانستان است و باعث ثبات افغانستان می‌شود؛ دوم، می‌خواهیم که روسیه با آمریکا و دیگر کشورها در مورد افغانستان، وارد یک مذاکره بسیار جدی شود و بپرسد که در افغانستان چه می‌گذرد و چه کمکی اینها می‌توانند که به افغانستان بکنند. سوم اینکه آمریکا باید رابطه خود را در افغانستان دوباره با همسایه‌های ما و خصوصاً روسیه به شکلی تنظیم کند که سبب ایجاد رقابت نشود، بلکه فضای تفاهم حاکم باشد. چهارم هم اینکه افغانستان باید حاکمیت ملی خود را به نمایش بگذارد و رابطه خود را با روسیه به عنوان یک کشور مستقل و آزاد بر مبنای روابط دو کشور،  بنا کند.

وی افزود:  هر راهی که منجر به صلح شود، به افغانستان صلح بیاورد، هر راهی که به افغانستان امنیت بیاورد. ما خواهان امن و صلح، ما از جنگی که در افغانستان دامن زده می‌شود رنج می‌بریم، از خونریزی که بر افغانستان تحمیل می‌شود، از برادرکشی برای منافع دیگران. ما می‌خواهیم از این وضعیت نجات پیدا کنیم و راه نجات ما در وفاق ملی ما است.

کرزی گفت: فرق طالبان و داعش بسیار واضح است، طالبان افغان است، از همین خاک است و در هر ده افغانستان است، در هر جای است، مردم افغانستان می‌شناسند،  قوم و خویش‌شان را می‌شناسند و در هر جای افغانستان، آنها ده دارند و جای دارند. شما دیده اید که در قندوز و در ولایات دیگر افغانستان، پرچم سفید طالبان و پرچم ملی افغانستان در کنار هم است.

وی ادامه داد: پس به این معنی که هر دو از یک ده بودند. این جنگ، جنگ طالبان و ما، جنگ بین دو افغان است که باید زودتر حل شود و خود ما باید آن را حل کنیم. داعش به طور مطلق ساخته خارجی‌هاست تربیت‌شده خارجی‌هاست و حمایت شده خارجی‌هاست و به تمام معنی بر هدف خارجی است که در آن از افغانستان استفاده می‌شود.

رییس جمهور پیشین افغانستان در رابطه با حضور نیروهای آمریکا در افغانستان گفت:  آمریکا برای اهداف خود آمده است، این‌را خودشان هم می‌گویند که ما برای این نیامده‌ایم که افغانستان را کمک کنیم، ما برای امنیت خود آمده ایم، ولی واضح است، برای ما این گفته واضح است که ما مردم افغانستان باید راه حل خود را پیدا کنیم، زمانیکه می‌دانیم که آمریکا برای هدف خود آمده و اهداف بسیار بلند و بزرگ خود آمده و در آن ما قربانی می شویم، پس این بر ما است که راه حل برای خود پیدا کنیم و وفاق ملی خود را محکمتر کنیم و از طریق وفاق ملی خود و مراجعه به رسوم پسندیده خود که در آن تصمیم‌های ملی می‌شود، با هم جمع شویم و افغانستان را از این مشکلات نجات دهیم و پس از آن  به طرف انتخابات و آزادی و تعیین دولت و پارلمان افغانستان برویم.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان