شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » کسانـی‌که مسجـد را تخریب کنند، رابطـه‌ای با دین ندارند

شماری از علمای دینی در یک گردهمایی در کابل، در واکنش به بمب‌‌گذاری در داخل مسجد جامع حصارک در ولایت ننگرهار، اعلام کردند کسانی‌که دست به تخریب و قتل نمازگزاران می‌زنند، رابطه‌ای با دین و مسجد ندارند.
روز جمعه در نتیجه انفجار یک بمب در داخل مسجد جامع حصارک ولسوالی رودات ولایت ننگرهار، سه تن کشته و بیش از هفت نمازگزار دیگر زخمی شدند.
هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان، یوناما، با محکوم‌کردن این حمله تروریستی، می‌گوید که در میان کشته‌گان، ملا امام مسجد حصارک و یک کودک نیز شامل‌اند. یوناما افزوده که سی‌و‌یک تن از زخمیان این حادثه تروریستی نیز کودکان هستند. پیش از این مقام‌های امنیتی گفته بودند که در این حادثه چهل تن زخمی شده‌اند.

با این‌حال، شماری از علمای دینی در گردهمایی دیروزی خود در کابل، این حادثه تروریستی را شدیدا تقبیح و آن خلاف ارزش‌های انسانی و اسلامی توصیف کرده‌اند.
مولوی عبدالسلام عابد، از اعضای شورای علما، می‌گوید کسانی دست به تخریب مساجد می‌زنند که به خداوند ایمان ندارند. آقای عابد گفت: «من یقین به این دارم حمله‌ای که بسیار به شکل وقیحانه، بزدلانه و وحشیانه در مساجد خدا عموما و خصوصا حادثه دیروزی که در وقت نماز و در روز جمعه صورت گرفت، یک عمل زشت و شنیعی است که دین را بگذارید، عقل سلیم هم قبولش نمی‌کند.» وی هم‌چنین افزود: «کسانی که چنین کاری را می‌کنند اصلا رابطه‌ای با دین و مسجد ندارند. کسانی‌که چنین کاری را می‌کنند دلیل براین است که این مردم (عاملان حادثه) تا هنوز دین و مفاهیم و مقصد دین را نشناخته‌اند.»
هم‌چنین احمدانور واقف، امام و خطیب مسجد حضرت بلال شهر کابل، می‌گوید که حادثه تروریستی روز جمعه در مسجدی در ننگرهار، بار دیگر نقاب از چهره‌های «زشت و مذبوحانه» تروریستان برداشت. آقای واقف می‌افزاید که اعمال تروریستی تحت هر نام و هدفی که صورت گیرد، از نگاه دین اسلام مردود است. خطیب مسجد حضرت بلال تاکید کرد گروه‌هایی که با سواستفاده از نام دین دست به اعمال تروریستی می‌زنند، جز ضربه‌زدن به دین اسلام، دیگر سودی به‌دست نمی‌آورند. وی گفت: «عمل و حرکت تروریستی دیروز که در مکان مقدس و مسجد صورت گرفت، به هیچ نام و عنوان و هیچ قالبی، در دین و مذهب جایگاه و مشروعیت ندارد. ما با یک صدا اعلام می‌کنیم که اعمال تروریستی، اعمال دهشت‌افگنی، کشتن، ترور و وحشت از دید قاموس و آیین اسلام مردود و محکوم است و این اعمال جز اراده متین این ملت را که بار دیگر استوارتر، محکم‌تر و گام‌های‌شان را قوی‌تر بسازد، چیز دیگری به بار نخواهد آورد.»
خطیب مسجد حضرت بلال، از حادثه تروریستی در مسجد جامع حصارک ولسوالی رودات به عنوان توطیه دشمنان مردم افغانستان یاد کرده و گفت که عاملان این رویداد قابل نفرین‌شدن هستند.
در همین‌حال، یک تن دیگر از علمای دینی علیه گروه‌های تروریستی در کشور خواستار اتحاد مردم شده و گفت، در صورتی‌که اتحادی بین مردم به‌وجود نیاید، حملات بیشتری بر اماکن مقدس صورت خواهد گرفت.
سازمان خط نو، از نهادهای جامعه مدنی نیز حادثه تروریستی روز جمعه در مسجد حصارک ولسوالی رودات را شدیدا تقبیح کرده و از حکومت خواسته تا در تامین امنیت شهروندان توجه و تلاش بیشتری داشته باشد. هم‌چنین این سازمان تاکید کرده که حکومت مسوولیت دارد تا مبارزه جدی‌تری علیه گروه‌های تروریستی داشته باشد.
سازمان خط نو می‌گوید که در شرایط موجود، انتظار می‌رود تا تمام علما و روحانیون در سراسر کشور، در قبال حادثه تروریستی روز جمعه در ننگرهار موضع‌گیری روشن و مشخصی داشته باشند و برای شهروندان واضح بسازند که چنین اعمالی از نگاه دین اسلام جواز ندارد.
حملات تروریستی خونین زیادی در کشور اتفاق افتاده، اما شورای علما و دیگر روحانیون تاکنون کم‌تر در قبال چنین حملاتی موضع‌گیری کرده‌اند. بارها شورای علما در قبال سکوتش در برابر حوادث تروریستی، مورد انتقاد مردم قرار گرفته است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان