شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » پاکستان تحمل گسترش روابط دوستانه میان افغانستان و هند را ندارد

حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین می‌گوید که پاکستان مخالف بازرگانی میان هند و افغانستان است و دست‌رسی هند به آسیای میانه را نمی‌خواهد و این‌همه برای افغانستان پذیرفتنی نیست.

رییس جمهور پیشین دربارۀ خط دیورند می‌گوید که افغانستان هیچ گاه این خط را مرز نپذیرفته است و نخواهد پذیرفت.

در اوج تیره‌گی روابط و تنش های مرزی میان کابل واسلام آباد، حامد کرزی رییس جمهور پیشین در یک گفت و گو با بخش اردو بی بی سی،مشکلات در روابط افغانستان و پاکستان را به گونه یی بر خواسته از دو موضوع می داند، خط دیورندو دوستی کابل – دهلی نو.

حامد کرزی رییس جمهور پیشین می گوید:”پاکستان می گوید که هند با افغانستان هیچ گونه پیوندی نداشته باشد، هیچ گونه داد و گرفتی نداشته باشد، هیچ گونه بازرگانی نداشته باشد، و هند از راه افغانستان به آسیای میانه دسترسی نداشته باشد، که این ممکن نیست. هند با آنکه یک کشورنادار است، اما افغانستان را در بخش های زیربنایی و بخش های دیگر کمک کرده است.هند دوستی واقعی با افغانستان میخواهد وما از پاکستان میخواهیم که همین کار را انجام بدهد.”

حامد کرزی درپاسخ به این پرسش که چرا افغانستان از بهر پایان دادن به جنجال دیورند به سازمان ملل و دادگاه جهانی عدالت به تماس نمی شود؟

می گوید که این یک موضوع جهانی نیست بل یک میراث اپرایالیزم است وتنها حکومت های افغانستان وپاکستان میتوانند این موضوع را حل نمایند.

جمعه الدین گیانوال سناتور می گوید:” اگر سازمان ملل متحد و امریکا به راستی و به صورت جدی نگویند این موضوع حل نخواهد شد، این انتحار و انفجار ادامه خواهند یافت،واین تصرف خاک که امروز تورخم است، فردا جلال آباد خواهد بود همین گونه در قندهار و پکتیکا خواهد بود.”

عبدالغفار نظری فعال مدنی می گوید:”پاکستان منافع خود را در بحران در افغانستان می بیند، وقتی که امریکا میلیون ها دالر را سالانه به پاکستان کمک می کند، بخاطر مبارزه با هراس افگنی است، اما پاکستان هراس افگنی را رشد میدهد تا سودی بیشتری بدست آورد.”

رییس جمهور پیشین دراین گفت و گو از ادامه پشتیبانی پاکستان از گروه های هراس افگن ووجود لانه های امن این گروه ها در خاک پاکستان نیز انتقاد می کند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان