شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » کمیته مشترک برای جمع‌آوری نسخ خطی افغانستان و ایران تشکیل شود

«داوود اسپرهم» عضو هئیت علمی دانشگاه علامه در نخستین همایش گفتگوی فرهنگی ایران و افغانستان گفت: جوانان در منطقه بدنبال هویت‌یابی هستند و باید برای آنها پاسخی داشته باشیم.

بزرگترین مشکل منطقه بحران هویت‌یابی جوانان است

وی افزود: بزرگترین مشکل ما بحث هویت‌یابی جوانان است و همگی مشکلاتی که برای جوانان پیش آمده به این پدیده بر می‌گردد.

اسپرهم گفت: امروز رسانه‌ها متنوع شده و همه پیامها دیده می‌شود و مردم و جوانان از هر پیامی مطلع می‌شوند.

وی ادامه داد: هویت‌های جغرافیایی که هویت‌های ما را تشکیل می‌دادند، دچار بحران شده و همین هویت‌های قومی و نژادی خود بوجود آورنده بحران است.

استاد دانشگاه هیئت علمی خاطرنشان کرد: عوامل خارجی از این هویتها سوء استفاده کرده و آتش افروزی می‌کنند.

باید برای جوانان هویت‌سازی فراتر از هویت قومی تعریف کرد

وی در ادامه گفت: ما باید برای جوانانمان هویت‌سازی کنیم و در این راستا باید این هویت سازی وسیعتر از هویت قومی باشد که در این راستا آموزه‌های صوفیان می‌توانند به ما کمک کنند.

اسپرهم خاطرنشان کرد که در سرتاسر مثنوی یک هویتی مطرح می‌شود که جنبه وجودشناسانه دارد که انسان باید این جنبه را کسب کند، این هویت مثنوی بر انسان بودن تاکید دارد و به مباحث قومی و نژادی ارتباطی پیدا نمی‌کند.

وی ادامه داد: در قرآن نیز به موضوع انسان پرداخته شده و برشکوفا شدن انسان تاکید بسیار شده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه منطقه ما پر از تنوع قومی است، گفت: برای هویت‌سازی بهتر است فراقومی فکر کرده و روی انسان بودن تاکید کنیم.

اگر به جوانان انسان بودن تزریق شود،‌این جوانان دیگر بدنبال ناامنی نخواهند بود.

بعد از فروپاشی شوروی،‌اسرائیل نسخه خطی منطقه را جمع‌آوری می‌کرد

همچنین وی در زمینه نسخه‌های خطی در تمدن فارسی زبانان گفت: نسخه‌های بسیاری در دست مردم قرار دارد که این نسخه‌ها میراث بزرگی برای ما به حساب می‌آیند.

اسپرهم با بیان اینکه از گذشتگان اطلاع چندانی نداریم،‌اظهار داشت:‌افغانستان و ایران قطب فرهنگ فلات ایران هستند که نسخه های بسیاری در این دو کشور وجود دارد که باید شناسایی شود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: بعد از فروپاشی شوروی بسیاری از نسخه های خطی نفیس بصورت کیلویی در بازار کشورهای تازه استقلال یافته به فروش می رسید و اسرائیل این نسخه ها را با قیمت بسیار نازل از مردم می‌خرید.

تشکیل دبیرخانه مشترک برای جمع آوری نسخه های ارزشمند از دست مردم

وی با بیان اینکه بسیاری از نسخه‌های نفیس در اختیار مردم افغانستان است، گفت: بهتر است دبیرخانه مشترکی میان افغانستان و ایران برای جمع‌آوری این نسخه‌ها تشکیل شود که این میراث گرانبها حفظ گردد.

اسپرهم با اشاره با اینکه امکانات خوبی برای بررسی نسخه‌ها در ایران وجود دارد گفت: باید افغانستانی‌ها از این ظرفیت استفاده کنند.

وی در پایان صحبت‌هایش اظهار داشت: با کار مشترک می توانیم نسخه‌های فراوانی که به دلیل تنوع قومی در فلات ایران وجود دارد جمع آوری شود و به عنوان میراث مشترک برای نسل‌های آینده و کمک به پیشرفت علم آرشیو گردد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان