شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » گرامی‌داشت از شهادت احمد شاه مسعود در پارلمان بریتانیا و نام گذاری ۹ سپتامبر به نام او در یک شهر آمریکا

شماری از اعضای پارلمان انگلستان به اتفاق بخشی از افغانستانی‌های مقیم بریتانیا محفل بزرگداشت از ۲۲ مین سال‌روز شهادت احمد شاه مسعود قهرمان ملی افغانستان را با حضورداشت وکلای پارلمان و مقامات دولتی بریتانیا در مقر پارلمان این کشور برگزار کردند. 
نشست گرامی‌داشت از سال‌روز شهادت احمدشاه مسعود روز (چهارشنبه، ۱۵ سنبله) در مقر پارلمان بریتانیا برگزار شد که در آن از مهمانان داخلی و خارجی پذیرایی صورت گرفت و اشتراک کننده‌گان به میراث بزرگ احمدشاه مسعود در شرایط دشواری که وطن بار دیگر به مرکز ثقل هراس‌افگنی مبدل شده است، پرداختند.
در این نشست سفیر افغانستان در بریتانیا و شماری از دیپلماتان و کارشناسان از کشور‌های مختلف نیز اشتراک داشتند، سخنرانان با تاکید بر اهمیت مقاومت مدنی و سیاسی به حیث یک سنت‌ پذیرفته‌شده تاریخی مردم‌ زیر‌ستم افغانستان، از جامعه جهانی خواستند تا دست از حمایت تروریستان زن‌ستیز بردارند.
هم‌چنان اشتراک‌ کننده‌گان از طیف‌های مختلف جامعه افغانستان خواهان وحدت سیاسی برای مبارزه مشترک با رژیم جنایت کار حاکم در کشور شدند.
گفته می‌شود، این برنامه به حمایت شماری از وکلای پارلمان بریتانیا، نهاد گلاسگو افغانستان با اشتراک نهاد های عمده تصمیم گیرنده انگلستان به شمول وزارت دفاع، داخله و سایر نهادهای دولتی و شخصیت های برجسته ملی، بین المللی، علمی، فرهنگی و ژورنالستان برگزار شده است.
هم‌زمان با این، شهردار شهر کلرادو در ایالت کالیفورنیا ایالات متحده روز نهم سپتامبر را به عنوان روز احمد شاه مسعود نامگذاری کرده است. این شهرداری گفته که “احمدشاه مسعود در برابر هراس افگنی یک‌تنه ایستا شد و این شهامت او قابل ستایش است.”
پیش از این شورای شهر وست‌مینستر ایالت کالیفورنیا و شهر مکنی در ایالات تگزاس، نهم سپتامبر را روز مسعود نام گذاری کرده‌اند.
هم‌چنان بر اساس اعلامیه جبهه مقاومت ملی، قرار است از ۲۲مین سال‌روز شهادت قهرمان ملی کشور، شهید احمد شاه مسعود و هفتهٔ شهید در ده‌ها شهر جهان و افغانستان، زیر عنوان «مسعود، مقاومت و آزادی» گرامی‌داشت به عمل آید.
احمدشاه مسعود از فرماندهان ارشد جهاد و مقاومت که در برابر دو تجاوز ایستاد و شهره دنیا شد، سر انجام در ۹ سپتامبر سال ۲۰۰۱ توسط افراد القاعده در ولسوالی خواجه بهاوالدین ولایت تخار به شهادت رسید.
دولت پیشین افغانستان به او لقب قهرمان ملی را داد و روز شهادت وی را در تقویم رخصت عمومی اعلان کرد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان