شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » گزارش سازمان یوراشین‌نت؛داعش از تنش‌های قومی در شمال علیه طالبان استفاده می‌کند

موسسه یوراشین‌نت در گزارشی می‌گوید که داعش در افغانستان با راه اندازی کارزار تبلیغاتی گسترده، به دنبال جذب نیرو از میان اقلیت‌های قومی در افغانستان و آسیای میانه است. به گفته این سازمان، داعش در تبلیغات خود در شمال افغانستان از تضادهای قومی علیه طالبان استفاده می‌کند.

داعش در تبلیغات خود «طالبان را یک گروه قومی ناسیونالیست توصیف می‌نماید که به جنبش اسلامی تعلق چندانی ندارد.»

این سازمان می‌گوید که «داعش به تنش‌های قومی موجود میان طالبان و گروه‌های قومی مختلف در شمال افغانستان که خود را در حاشیه می‌بینند، به عنوان یک فرصت می‌بیند و از آن بهره می‌گیرد.»

به گفته این سازمان، همزمان با این که ازبیک‌ها و تاجیک‌ها از حکومت طالبان کنار گذاشته شده اند، فعالیت‌های داعش در شمال افغانستان نیز بیشتر گردیده است.

بنا به این گزارش، بررسی کانال‌های داعش در تلگرام نشان می‌دهد که این گروه با تولید محصولات تبلیغاتی چشم به کشورهای آسیای میانه دوخته است. این محصولات عمدتا برای گویندگان زبان‌های ازبیکی، قرغیزی و فارسی تاجیکی تولید گردیده است.

در این محصولات تبلیغاتی برای مخاطبان آسیای میانه، طالبان، رقیب اصلی ایدیولوژیک داعش، به عنوان «نوکران چین، روسیه، امریکا، پاکستان و ترکیه» توصیف شده است.

در حالیکه سازمان‌های اسلام‌گرای تروریستی چون القاعده پیروزی طالبان را تجلیل کرده اند، اما به گفته یوراشین‌نت، در تبلیغات داعش برای آسیای میانه، روی توجیه افزایش حملات در افغانستان تمرکز شده است.

یوراشین‌نت یک سازمان خبری مستقر در دانشگاه کلمبیا است که در مورد آسیای مرکزی و جنوب قفقاز به زبان‌های انگلیسی و روسی گزارش و تحلیل ارائه می‌کند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان