شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » یلدریم: امیدواریم طالبان از فرصت تاریخی صلح استفاده کند

بنعلی یلدریم، نخست‌وزیر ترکیه طی سخنانی در نشست رسانه‌ای با عبدالله عبدالله، رئیس هیات اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان در کابل اعلام کرد”افغانستان در سال‌های اخیر برای ریشه‌کن کردن کامل تروریسم و برقراری صلح اقدامات بسیار شجاعانه و ارزشمندی را انجام داده است. امیدواریم گروه طالبان از این فرصت تاریخی استقبال کند. معتقدم دیگر طرف‌ها باید با پشت سر گذاشتن گذشته، آینده مشترکی را بسازند”.

نخست وزیر ترکیه در این کنفرانس خبری همچنین اظهار داشت:

“فکر می‌کنم زمان توافق فرارسیده است. ما در ترکیه مسیر خوبی را طی کرده و پیشرفت خوبی در زمینه مبارزه با تروریسم داشته‌ایم. دیگر اجازه نمی‌دهیم هیچ اقدام تروریستی کشورمان را تهدید کند”.

“امیدواریم در آینده نزدیک ثبات در دو کشور همجوار ما؛ یعنی سوریه و عراق کاملا برقرار شود و با تاسیس سیستم جدید رهبری تمام گروه‌های قومی بتوانند در صلح و آرامش با هم زندگی کنند”.

“زمان‌بندی سفر شاهد خان عباسی؛ نخست وزیر پاکستان به افغانستان را مثبت و ارزشمند می‌دانم. پیام رئیس جمهور ما این است که دولت ها همزمان با مبارزه با ناامنی و تروریسم، باید شرایط زندگی برای نسل های آینده را نیز بهبود بخشند.

ترکیه و افغانستان همدیگر را به خوبی درک می کنند. حمایت ها و همکاری هایی که تاکنون انجام شده است با عزمی راسخ ادامه خواهد یافت. همزمان با همکاری های امنیتی بین ترکیه و افغانستان، روابط اقتصادی و تجاری نیز بین دو کشور مدنظر داریم.

برگزاری جلسه کمیسیون مشترک اقتصادی در ماه مه آینده فرصت خوبی را برای انتقال همکاری ها و سرمایه گذاری متقابل بین ترکیه و فغانستان در سطحی گسترده فراهم خواهد کرد.

به همین دلیل باید مسائل مثبتی مانند اقتصاد، سرمایه گذاری و تجارت را به عنوان موضوعات روز مطرح کنیم. افغانستان در خلال کودتای نافرجام فتو نشان داد که دوستی واقعی برای ترکیه است. از جانب مردم و رئیس جمهور کشورم از شما تشکر می کنم”

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان