شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » یک قدم پیش؛ امضای پروتکل جدید افغانستان با سازمان همکاری شانگهای

به گزارش اسپوتنیک، در جریان هژدهمین نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، پروتکل از سرگیری کار گروه تماس سازمان همکاری شانگهای برای افغانستان جهت تامین امنیت و بازسازی افغانستان، به امضا رسید.

بختیار حکیموف، نماینده خاص رئيس جمهور روسیه در امور سازمان همکاری شانگهای در مصاحبه با اسپوتنیک گفت که در این سند نمایندگان افغانستان و منشی عمومی سازمان همکاری شانگهای امضا نموده اند.

وی افزود: “باید ذکر کنم که این نسخه به‌روز شده پروتکل قبلی است که قبلاْ در سطح نمایندگان دایمی سازمان همکاری شانگهای و سفارت افغانستان در پکن به امضا رسیده بود”.

نماینده خاص رئیس جمهور روسیه افزود که پس از امضای پروتکل قبلی، گروه تماس سازمان همکاری شانگهای برای افغانستان کارش را متوقف نمود، زیرا کار گروه مذکور در آن سطح، جوابگوی ماموریت‌هایی که باید انجام می‌شدند، نبود.

وی گفت: “به ابتکار روسیه، سطح کار گروه تماس سازمان همکاری شانگهای برای افغانستان، به سطح معاون وزیر امور خارجه بلند شد، که بنابر این تصمیم پروتکل جدید به امضا رسید”.
به گفته بختیار حکیموف، در پروتکل مذکور چند مورد جدید اضافه شده اند که از آنجمله می‌توان بلند بردن سطح کاری گروه تماس و تحکیم همکاری‌ها در راستای مبارزه با تهدیدهای جهانی چون تروریزم، افراط گرایی و قاچاق مواد مخدر، همکاری و کمک به افغانستان در راستای تامین امنیت و ثبات و احیای اقتصاد افغانستان، را نام برد.

وی افزود: “براساس پروتکل، دیدارها و مذاکرات گروه تماس سازمان شانگهای با جانب افغانستان می‌توانند در هرکدام از کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای برگزار شوند. امروز که افغانستان عضو ناظر این سازمان است و رئیس جمهور افغانستان در تمام اجلاس سازمان شرکت می‌ورزد، و در شورای سران کشورهای سازمان نماینده افغانستان که معمولاً رئیس اجراییه، عبدالله عبدالله می‌باشد، شرکت می‌ورزد،  امضای این توافقنامه اساسی خواهد بود برای اشتراک و عضویت افغانستان در سازمان همکاری شانگهای”.

نماینده خاص رئیس جمهور روسیه در امور سازمان همکاری شانگهای یادآور شد که در سال ۲۰۱۵ هنگامی که مسوولیت برگزاری نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای را به عهده داشت، افغانستان به‌طور رسمی درخواست عضویت در سازمان را اعلام نمود.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان نیز در راس یک هیات عالی‌رتبه دولتی برای اشتراک در این نشست به شهر چینگداو رفته است.

رئیس جمهور غنی علاوه بر سخنرانی در جلسه عمومی این سازمان، با رهبران کشورهای مختلف چون ایران، ازبکستان و تاجکستان دیدار و گفتگو نموده است.

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین امروز یکشنبه (۱۰ جون) در سخنرانی اش در جلسه عمومی سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، خواستار تشدید تلاش‌های برای گسترش نقش گروه تماس سازمان همکاری شانگهای برای افغانستان جهت تامین ثبات و بازسازی افغانستان شد.

همچنان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در سخنرانی خود در جلسه عمومی هژدهمین نشست سران کشورهای سازمان شانگهای در اعلام کرد که مبارزه با تروریزم در افغانستان نیاز به توجه ویژه دارد و باید افغانستان را در مبارزه با تروریزم کمک کرد.
ولادیمیر پوتین گفت: “وضعیت در افغانستان به توجه خاصی نیاز دارد من با همکارانم که قبلاً در این مورد صحبت کردیم موافقم، مهم این است که به طور مشترک با کشورها در مقابله با تروریزم و گروه‌های جنایت پیشه با افغانستان همکاری کرده و همچنان برای جلوگیری از تولید و قاچاق مواد مخدر به افغانستان کمک کنیم تا بتوانیم از ترانزیت مواد مخدر جلوگیری و این ترانزیت را متوقف کنیم البته باید به روند آشتی ملی، بهبود اقتصاد کشور و امنیت و ثبات به افغانستان کمک و همکاری کنیم”.

هژدهمین نشست سران کشورهای عضو سازمان شانگهای با اشتراک رهبران کشورهای عضو دایمی این سازمان از قبیل چین، روسیه، هند، تاجکستان، ازبکستان، قرغزستان، قزاقستان و پاکستان و همچنان رهبران کشورهای عضو ناظر در این سازمان در برای دو روز برگزار شده است.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان نیز در راس یک هیات عالی‌رتبه دولتی برای اشتراک در این نشست به شهر چینگداو رفته است.

رئیس جمهور غنی علاوه بر سخنرانی در جلسه عمومی این سازمان، با رهبران کشورهای مختلف چون ایران، ازبکستان و تاجکستان دیدار و گفتگو نموده است.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان