شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » ‘آمریکا خواستار تعویق برگزاری مراسم سوگند غنی شد’

دولت آمریکا در نخستین واکنش پس از اعلام شدن نتیجه نهایی انتخابات در بیانیه‌ای ضمن تاکید بر این که “اکنون زمان تمرکز بر صلح است، نه اختلاف‌های سیاسی” از دولت افغانستان به خاطر پذیرش تاخیر مراسم تحلیف سپاسگزاری کرده است.

قرار بود که مراسم تحلیف محمد اشرف غنی که از سوی کمیسیون انتخابات افغانستان برنده انتخابات اعلام شد، روز پنجشنبه پیشرو برگزار شود. امروز گزارش شد که نماینده آمریکا از آقای غنی خواسته تا این مراسم را به تاخیر بیندازد.

بعد از اعلام نتایج نهایی انتخابات در روز سه‌شنبه هفته گذشته (۲۹ دلو/بهمن)، عبدالله عبدالله، رقیب انتخاباتی او، این نتیجه را “غیرقانونی” خواند و گفت او پیروز این انتخابات است و “حکومت همه‌شمول” تشکیل خواهد داد.

دیروز تیم عبدالله عبدالله نیز اعلام کرد که او نیز به طور جداگانه مراسم تحلیف ریاست جمهوری برگزار خواهد کرد.

امروز رسانه‌ها گزارش کرده بودند که آمریکا از آقای غنی خواسته تا مراسم سوگندش را “به دلیل وجود نگرانی از شعله ور شدن اختلاف‌ها به تعویق بیندازد”.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است که آمریکا در جریان نتیجه اعلام شده به نفع آقای غنی است. در این بیانیه آمده است که نگرانی‌هایی که درباره روند انتخابات مطرح شده است و آمریکا انتظار دارد که به این نگرانی‌ها مطابق روند‌های قانونی و قانون اساسی رسیدگی شود.

همزمان ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو هم روز سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای بدون نام بردن از آقایان اشرف غنی و دکتر عبدالله، خواستار خویشتن‌داری رهبران افغانستان و پرهیز از افزایش تنش‌های انتخاباتی شد.

‘اقدام به ایجاد دولت موازی نکنید’

این بیانیه می‌افزاید: “در گام‌های بعدی، ما از دولت جدید می‌خواهیم که فراگیر باشد و آرمان‌های تمام افغان‌ها را منعکس کند. رهبران این کشور و طرفداران آنها باید مطمئن شوند که گفتمان سیاسی با آرامش و خالی از تهدید به خشونت به پیش می‌رود.”

در بیانیه سفارت آمریکا در کابل آمده است که رهبران افغان باید از اقدامات بی‌ثبات‌کنند از جمله تلاش‌ها برای ایجاد دولت موازی که با قانون اساسی و حاکمیت قانون ناسازگار است، دست بکشند چرا که “چنین حرکت‌هایی حاکمیت و یکپارچی این کشور را که آمریکا به شدت از آن حمایت می‌کند، زیر سوال می‌برد.”

آقای غنی و آقای عبدالله تاکنون در این مورد واکنشی نشان نداده‌اند.

ابراز خوشبینی ترامپ و پومپئو به توافق صلح با طالبان

ساعاتی پیش از این بیانیه سفارت آمریکا، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در یک نشست خبری در دهلی، پایتخت هند به امضای توافقنامه صلح با طالبان در چند روز آینده اظهار خوشبینی کرد. آقای ترامپ گفت: “دو روز بدون خشونت یا در سطح کمترین خشونت را سپری کردیم. ببینیم چه می‌شود. همه راضی‌اند.” او اضافه کرده که حتی افرادی که با او در موارد زیادی مخالف بوده‌اند، در این زمینه هم‌نظرند.

همزمان هم مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا در یک نشست خبری به پیشرفت‌ها در مذاکرات صلح با طالبان اشاره کرده و گفته که به هیچ گروهی اجازه آسیب زدن به این فرصت بزرگ را نخواهند داد.

او گفت: “شمار زیادی از این گروه‌ها هستند که تلاش می‌کنند تا به آنچه که به دست آورده‌ایم آسیب بزنند اما اجازه چنین کاری را نخواهیم داد.” آقای پمپیو گفته توافق “کاهش خشونت‌ها” در دو دهه گذشته سابقه‌ای نداشته و اگر موفقیت‌آمیز باشد، آمریکا این توافقنامه با طالبان را “در هماهنگی با حکومت وحدت ملی افغانستان ۲۹ فوریه” امضا خواهد کرد.

تلاش‌ها

در پی اعتراض آقای عبدالله به نتیجه نهایی انتخابات، طرفداران او طی روزهای گذشته اقدام به معرفی والی‌های جدید از سوی تیم انتخاباتی او شدند. سازمان ملل به این روند ابراز نگرانی کرد.

به گزارش رسانه‌های افغانستان، زلمی خلیلزاد، نماینده آمریکا برای صلح افغانستان، امروز با تیم انتخاباتی آقای عبدالله دیدار کرده و به آنها گفته است مراسم تحلیف آقای غنی ۱۵ روز به تعویق می‌افتد و این تیم نیز از معرفی والی‌ها دست بکشند.

قبل از این یک منبع در ریاست اجرایی افغانستان نیز به بی‌بی‌سی گفت بود که آقای خلیزاد تلاش دارد تا زمان رسیدن به یک راه حل سیاسی، هر دو مراسم تحلیف به تعویق افتد.

سفارت آمریکا در کابل افغانستان است که مردم افغانستان صلح می‌خواهند و حالا باید روی برداشتن گام‌ها برای صلح پایدار و پایان جنگ با طالبان و پیدا کردن راه حل سیاسی، تمرکز شود نه “سیاست‌های انتخاباتی”.

بنا به این سفارتخانه این راه حل سیاسی از طریق مذاکرات بین‌الافغانی که در ماه مارس/مارچ قرار است آغاز شود به دست می‌آید.

در این بیانیه همچنین از تمام طرف‌ها خواسته شده است تا در این راستا سهم داشته باشند و در این مذاکرات نمایندگی کامل از افغانستان به وجود بیاید.

در آخر بیانیه از دولت افغانستان به خاطر به تعویق انداختن مراسم تحلیف به دلایل فوق سپاسگزاری شده است.

با افزایش تنش‌ها بعد از اعلام نتایج انتخابات، تلاش‌های تازه‌ای برای حل مشکل آغاز شده است. روز گذشته حامد کرزی رئیس جمهوری پیشین، عبد رب الرسول سیاف، یکی از رهبران پیشین جهادی و زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان با آقای عبدالله و غنی دیدار کردند.

با افزایش تنش‌ها نهادهای امنیتی و دفاعی افغانستان با انتشار اعلامیه‌ای به افراد و دسته‌های انتخاباتی معترض هشدار دادند.

در این اعلامیه که از سوی وزارت داخله افغانستان منتشر شده و در عکس پیوست به آن نشان‌های وزارت داخله، وزارت دفاع و اداره امنیت ملی دیده می‌شود آمده است: “بر بنیاد قوانین نافذه دولت جمهوری اسلامی افغانستان، حمله بر تأسیسات دولتی، غصب و تخریب آن و نیز مانع ایجاد کردن در روند امور کار نهادهای دولتی خیانت ملی و جرم پنداشته می‌شود”.

بیانیه برخی کشورها درباره نتیجه انتخابات

در همین حال، برخی کشورها پیروزی آقای غنی در انتخابات را به او تبریک گفته‌اند.

در تازه‌ترین مورد، گوتابایا راجاپاسکا، رئیس‌جمهور سری‌لانکا و شیخ محمد بن زاید آل نهیان ولیعهد ابوظبی به آقای غنی تبریک گفته‌اند.

همچنین وانگ یو، سفیر چین در کابل از سخنگوی وزارت خارجه این کشور نقل قول کرده که چین اعلام آمادگی کرده که با حکومت جدید و مردم افغانستان برای پیشبرد صلح، ثبات و توسعه این کشور کار کند.

از سخنگوی وزارت خارجه چین نقل قول شده که چین از تصمیم کمیسیون انتخابات افغانستان که آقای غنی را به عنوان برنده انتخابات سال ۲۰۱۹ اعلام کرده مطلع است.

او افزوده که افغانستان کشور دوست و همسایه چین است و پکن به روند انتخابات ریاست جمهوری این کشور احترام می‌گذارد و از تصمیم مستقل مردم افغانستان در مورد آینده‌شان حمایت می‌کند.

ادامه جنجال‌های انتخات افغانستان باعث شده که شماری از کشورها تاکنون رسما این پیروزی را تبریک نگویند و پیش از این اتحادیه اروپا، هند، سریلانکا و کویت نتیجه نهایی انتخابات افغانستان را پذیرفته‌اند.

آقای عبدالله در واکنش به تبریک تلفنی جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به محمد اشرف غنی، نامه اعتراضی به این اتحادیه نوشته و موضعگیری جوزف بورل را “چشم‌پوشی از اصول این اتحادیه در دفاع از مردم‌سالاری و شفافیت انتخابات در افغانستان دانسته بود.”

دفتر سیاسی نمایندگی سازمان ملل در افغانستان (یوناما) نیز بعد از اعلام نتایج انتخابات گفته بود که “سازمان ملل همچنین بر اهمیت این موضوع تاکید می‌کند که هرگونه اعتراضی به نتایج نهایی فرآیند انتخاباتی با مقررات کشور سازگار باشد و به شکلی صورت گیرد که در راستای ثبات و انسجام و مطابق نظم قانون اساسی باشد.”

آقای عبدالله بعد از این اعلامیه سازمان ملل در دیدار با تدامیچی یاماماتو، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در افغانستان، گفته بوده که یوناما باید درباره آنچه اتفاق افتیده توضیح دهد. او افزوده بود که مردم می‌خواهند از نقش یوناما و چگونگی عملکردش در روند انتخابات بدانند.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان