شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » تردید مقامات آمریکایی در توانایی طالبان در مبارزه با داعش

افغانستان حتی پس از پایان جنگ دو دهه ای خود با شکست در ماه اوت، همچنان می تواند نگرانی های جدی امنیت ملی را برای ایالات متحده ایجاد کند.

معاون سیاسی وزیر دفاع گفت که هنوز مشخص نیست که آیا طالبان توانایی مبارزه موثر با داعش را پس از خروج ایالات متحده دارد یا خیر.

واشنگتن: یک مقام ارشد پنتاگون روز سه‌شنبه به کنگره گفت که جامعه اطلاعاتی آمریکا ارزیابی کرده است که داعش در افغانستان می‌تواند تا شش ماه دیگر به آمریکا حمله کند و قصد دارد این کار را انجام دهد.
اظهارات کالین کال، معاون وزیر دفاع در امور سیاست، آخرین یادآوری است که افغانستان همچنان می تواند نگرانی های جدی امنیت ملی را برای ایالات متحده ایجاد کند، حتی پس از پایان جنگ دو دهه ای خود در ماه اوت.
طالبان که در جنگ پیروز شدند، دشمنان داعش هستند و تلاش‌های آن را برای برقراری نظم و قانون پس از خروج ایالات متحده با بمب‌گذاری‌های انتحاری و سایر حملاتی که داعش مسئولیت آنها را بر عهده گرفته، خنثی کرد، دیده‌اند.
از جمله بمب گذاری هایی که فرقه اقلیت شیعه را هدف قرار می دهد و حتی سر بریدن یکی از اعضای یک نیروی شبه نظامی طالبان توسط داعش در شهر جلال آباد در شرق.
کال در شهادت در مقابل کمیته نیروهای مسلح سنا گفت که هنوز مشخص نیست که آیا طالبان توانایی مبارزه با داعش را پس از خروج ایالات متحده در ماه اوت دارد یا خیر. ایالات متحده با طالبان و همچنین گروه های مهاجمی مانند داعش و القاعده جنگید.
ارزیابی ما این است که طالبان و داعش دشمنان فانی هستند. بنابراین طالبان انگیزه بالایی دارند که به دنبال داعش-ک باشند. توانایی آنها برای انجام این کار، من فکر می کنم، باید مشخص شود.»
کال تخمین می‌زند که داعش «کادری متشکل از چند هزار» مبارز دارد.
امیرخان متقی سرپرست وزارت امور خارجه دولت جدید طالبان گفته است که تهدید شبه نظامیان داعش رسیدگی خواهد شد. او همچنین گفت که افغانستان به پایگاهی برای حملات به کشورهای دیگر تبدیل نخواهد شد.
کهل پیشنهاد کرد که القاعده در افغانستان با توجه به پیوندهایش با طالبان، مشکل پیچیده تری را ایجاد کرده است. این روابط بود که باعث مداخله نظامی ایالات متحده در افغانستان در سال ۲۰۰۱ پس از حملات ۱۱ سپتامبر القاعده به نیویورک و واشنگتن شد. طالبان رهبران القاعده را پناه داده بودند.
کال گفت ممکن است القاعده «یک یا دو سال» طول بکشد تا توانایی انجام حملات در خارج از افغانستان علیه ایالات متحده را احیا کند.
جو بایدن، رئیس جمهور دموکرات، که نظارت او بر پایان آشفته جنگ در تابستان گذشته به محبوبیت وی آسیب رسانده است، گفته است که ایالات متحده با انجام عملیات جمع آوری اطلاعات در این کشور که شناسایی می کند، در برابر تهدیدات ناشی از افغانستان هوشیار خواهد بود. تهدید از سوی گروه هایی مانند القاعده و داعش.
کال گفت هدف این است که این گروه ها را از بین ببرند تا داعش و القاعده قادر به حمله به ایالات متحده نباشند.
وی گفت: «ما باید در ایجاد اختلال در این امر هوشیار باشیم.
با این حال، مقامات آمریکایی به طور خصوصی هشدار می دهند که شناسایی و برهم زدن گروه هایی مانند القاعده و داعش بدون هیچ نیرویی در کشور بسیار دشوار است. هواپیماهای بدون سرنشین قادر به حمله به اهداف داعش و القاعده از خلیج فارس هستند.
کال گفت که ایالات متحده هنوز هیچ توافقی با کشورهای همسایه افغانستان برای میزبانی از نیروهای نظامی برای تلاش های ضد تروریسم 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان