شما اینجا هستید
سرمقاله » تلاش هند برای نهادینه سازی دموکراسی در افغانستان

با گذر از ساختمان مخروبه قصر دارالامان که يادگار دوره اقتدار شاهانه افغانستان و سپس نزديک به چهار دهه جنگ را در خود دارد، به ساختمان جديد شوراي ملي خواهيد رسيد. که در فضايي باز و زيبا با معماري چشم گير و دلنواز ساخته شده و روز جمعه توسط نارندارا مودي صدر اعظم هند افتتاح شد. کابل امروز واقعا شهر تضادها و تناقض ها است. از بلند منزل هاي مجلل کابل تا خانه اي مخروبه، از موترهاي زره دار و لوکس گرفته تا سرک هاي خراب و خاکي و غير استندرد و از قصر مخروبه دار الامان تا ساختمان مجلل شوراي ملي که به ديروز افتتاح شد. قرار گرفتن اين دو سمبول آبادي و ويراني به طرز شگفت انگيزي بيان کننده وضعيت امروزي افغانستان است. چندي پيش نيز هند بند سلما را نيز افتتاح کرد، منبع زيبايي و اقتصاد و شگوفايي در ولايتي که فقر و جنگ زندگي را بر ساکنان آن سخت کرده است.

اينها نشانه هايي از حضور هند به عنوان يکي از کشورهاي نزديک به افغانستان و از بزرگترين کمک کنندگان به مردم افغانستان بعد از سقوط حکومت طالبان است. در افغانستان نمونه هايي از حضور هند را به راحتي مي توان پيدا کرد. کمک هاي هند در افغانستان قابل توجه بوده اند. بورسيه هاي تحصيلي که در سالهاي اخير به صورت هزاران دانشجوي افغان را وارد دانشگاه هاي اين کشور کرده است، کمک هاي اقتصادي، کمک هاي فرهنگي و… از هند يک کمک دهنده بزرگ براي افغانستان ساخته است.

آنچه براي افغانستان خطرناک است، برداشتي است که رقيب هند، يعني پاکستان از کمک ها و حضور هند در افغانستان دارد. پاکستان از ديد خود به هند مي بيند و در مقابل هند نيز از ديد خود به حضور پاکستان در افغانستان مي بيند. هر دو کشور رقيب به نحوي در افغانستان نيز به رقابت مي پردازند. به عنوان نمونه، مودي در سخنانش  در شوراي ملي گفت  که اميدوار است پاکستان در آينده نقش يک پل را براي افغانستان بازي کند نه يک مانع براي اتصال اين کشور به کشورهاي آسياي جنوبي و فراتر از آن. فغانستان نياز به همکاري و کمک تمام همسايگانش دارد. همه کشورها در منطقه همانند ايران، پاکستان و هند بايد براي شناخت از سرنوشت مشترک شان همکاري کنند و متحد باشند. او افزوده است که افرادي هستند که حضور ما را دوست ندارند و از قدرت مشارکت ما راحت نيستند و حتي تلاش کردند مانع شوند، ولي ما اينجا هستيم چون مردم افغانستان به ما اعتماد کردند. بر تعهدات ما شک نکرده و نتايج مشارکت ما را مشاهده کردند. براساس يافته‌هاي خود قضاوت کردند نه براساس گفته ديگران.

مودي اشاره هايش به پاکستان بود. مطمينا پاکستان نيز زبان هند را به خوبي مي فهمد. در اين ميان افغانستان بايد توازني در سياست خارجي خود ايجاد کند که بتواند کشورهاي همسايه ولي رقيب خود را در کنار خود نگه دارد. اين امر زماني ممکن است که افغانستان بتواند سياست و منافع خود را تعريف کند و ديگران را از ديدگاه منافع و سياست خود بنگرد. استمرار سياست هاي افغانستان در قبال کشورها و مسايل جهاني کمتر ديده شده است. روزي به کشورهاي همسايه خود به عنوان دشمن و روزي نيز به عنوان برادر و دوست ديده ايم.

افغانستان بايد بتواند از کمک هاي کشورهايي نظير هند به نفع ثبات و امنيت خود استفاده کند. و به سوي دموکراسي و ثبات به پيش برود. افغانستان و هند از حکومت هاي گذشته قراردادها و سندهاي همکاري داشته اند و در تازه ترين مورد آغاز به کار پروژه تاپي نقش هند را در مناسبات منطقه اي با افغانستان و پاکستان بسيار پر رنگ تر مي سازد. افغانستان بايد زمينه هاي آغاز واقعي ورود به کارهاي بزرگ اقتصادي منطقه اي را فراهم سازد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان