شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » دولت افغانستان باید از شیعیان مراقبت کند

دیدبان جهانی حقوق بشر با نشر اعلامیه‌ای در پیوند به حمله انتحاری مرگبار در مسجد باقر‌العلوم در شهر کابل خطاب به حکومت افغانستان گفته است که باید پلان امنیتی بهتر برای حفاظت از شیعه‌ها در جریان رویداد‌های بزرگ اتخاذ و از این اقلیت آسیب‌پذیر مراقبت شود.
به گزارش شفقناافغانستان؛ در اثر حمله‌ی انتحاری در داخل مسجد باقر العلوم در غرب کابل، که مسوولیت آن را گروه تروریستی داعش بر عهده گرفته است، روز گذشته، اول اسد، ۳۲ تن به شمول کودکان کشته و ۵۰ تن دیگر زخمی شدند.

پس از ماه اسد سال جاری، براساس گزارش دیدبان حقوق بشر بیش از ۵۰۰ تن شیعه در اثر حملات انتحاری در افغانستان کشته و زخمی شده‌اند.

داعش، تا کنون به شمول این حمله مسوولیت چهار حمله‌ به گردهمایی شیعه‌ها در افغانستان از ماه جولای سال جاری، به عهده گرفته است.

در اثر دو حمله تروریستی این گروه در جریان تجلیل از مراسم عاشورا در کابل و شهر مزار شریف، حداقل ۳۲ تن کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.

این گروه مسوولیت حمله بر تظاهرات گسترده هزاره‌های شیعه مذهب در دوم اسد که منجر به کشته شدن کم از کم ۸۵ تن و زخمی شدن ۴۱۳ تن دیگر گردید، را نیز بر عهده گرفته بودند.

پاتریشیا گوسمن، پژوهشگر ارشد دیدبان حقوق بشر در مورد افغانستان گفته است: «داعش حملات نامشروع و وحشیانه‌اش را بالای گردهمایی‌های عمومی شیعیان آغاز کرده و تمام جاه‌ها را (برای شیعیان) ناامن ساخته است. حکومت، رهبران شیعه و گروه‌های جامعه مدنی باید با همدیگر برای ایجاد روش‌های مناسب کار کنند تا امنیت را در جریان همایش‌های عمومی و مذهبی آسیب‌پذیر، تامین نمایند و اعضای جامعه شیعه بتواند از حقوق اساسی شان استفاده کنند».

سازمان عفو بین‌الملل نیز با نشر اعلامیه‌ای این حمله را «جنایت وحشیانه» خوانده و از حکومت افغانستان خواسته است تا عاملان آن را هرچه زودتر دریافته و محاکمه کند.

چامپا پاتل، رئیس بخش آسیایی جنوبی این سازمان گفته است:«این حمله بر مسجد شیعه‌ها در کابل یک حمله وحشیانه و عمدی بالای غیر نظامیان است. مقامات افغان باید هرچه زودتر در مورد این جنایت تحقیق کرده و عاملان آن را محاکمه کنند. آنها مسوولیت دارند تا اقدامات موثری را برای حفاظت مسلمانان شیعه از چنین حملات اتخاذ کنند و به معافیت بر جنایت‌های گذشته علیه شیعه‌ها در افغانستان پایان بدهد».

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان