شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » سفیر افغانستان در ایران: با ایران بر سر آب به توافقات کلی دست یافته‌ایم

اطلاعات روز: نصیراحمد نور، سفیران افغانستان در تهران می‌گوید ایران و افغانستان بر سر مسأله آب به توافق‌های کلی دست یافته‌اند.

آقای نور در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری ایسنای ایران گفته که مباحث مربوط به رودخانه هیرمند، خشک شدن هامون و تالاب‌ها در شرق ایران و نیز دریای هریرود از جمله مسائلی است که در مورد آن‌ها تفاهم‌کلی صورت گفته و مورد قبول طرفین است.

نور تأکید کرده که اشکال و مسأله‌یی در مورد حق‌آبه هیرمند وجود ندارد و دو کشور بر مفاد معاهده آبی هیرمند پایبند هستند.

او یادآور شده که در جریان سفر سال گذشته جواد ظریف، وزیر خارجه ایران به افغانستان پنج کمیته در حوزه‌های سیاسی،‌ امنیتی و اقتصادی، آموزشی و فرهنگی،‌ آب و محیط زیست و ساماندهی امور پناهندگان تشکیل شد.

به گفته‌ی نور، فیصله شد که این کمیته‌ها بررسی‌های خود را انجام داده و پس از توافق و تفاهم‌ در قالب سند همکاری‌های جامع راهبردی، نتایج تدوین شده به امضای رؤسای‌جمهور دو کشور برسد.

سفیر افغانستان در تهران در مورد آخرین نتایج و بررسی‌های کمیته مشترک آب میان دو کشور گفته: «خوشبختانه در تمام کمیته‌ها به خصوص آب نشست‌ها و گفت‌وگوهایی در فضای صمیمی برگزار شده و به توافق‌های کلی هم دست یافته‌اند که برای هر دو طرف قابل قبول است.»

نور در مورد جزئیات این توافق‌ها گفته که بحث رودخانه هیرمند، خشک شدن هامون و تالاب‌ها از جمله این موارد است و در کمیته مذکور به این نتیجه رسیده‌اند که علل خشک‌شدن تالاب‌ها بررسی شده و بعد از مشخص شدن نتیجه، همکاری‌ها درباره احیای تالاب‌ها انجام شود. به گفته‌ی نور، در مورد هریرود، نیز به نتایجی رسیده‌اند که در گام‌های بعدی عملیاتی شود.

از سوی هم سفیر افغانستان گفته اشکالی در مورد پرداخت حق‌آبه هیرمند وجود ندارد و دو کشور بر مفاد معاهده آبی هیرمند پایبند هستند.

او گزارش‌ها مبنی به عدم پرداخت حق‌آبه ایران از سوی افغانستان در رسانه‌ها را «کاملاً بی‌اساس» خوانده و افزوده که مشکلی اصلی کاهش چشم‌گیر بارندگی، تغییر اقلیم و استفاده چند صدبرابری امروز از آب نسبت به گذشته است.

در ماه ثور امسال محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران گفت تلاش‌های تهران برای توافق با افغانستان بر سر پرداخت حق‌آبه ایران از هریرود همچنان به نتیجه نرسیده است. او کابل را به اقدام متقابل و فشار در حوزه‌های دیگر تهدید کرد.

او هشدار داده بود که «اکنون یک مسیر باقی می‌ماند که آن عمل متقابل است و فشار سیاسی به حوزه‌های دیگر افغانستان.»

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان