شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » طالبان نباید خاموش باشند

♦️طی یک هفته به این سو ولسوالی سرکانو در ولایت ولایت کنر شاهد حملات راکتی گسترده پاکستانی‌ها بوده است. باشندگان محل و مقاملات محلی می‌گویند که از شامگاه روز سه شنبه تاکنون(پنجشنبه) حملات راکتی پاکستان بر مناطق مرزی ولسوالی سرکانو ادامه دارد و مردم از ترس برخورد راکت به خانه‌های شان محل را ترک کرده‌اند.

♦️این مقامات محلی همچنان افزوده اند که تاکنون دستوری از جانب مرکز مبنی بر پاسخ دهی به حملات راکتی پاکستان دریافت نکرده‌اند.

♦️یک بحث تجاوز پاکستانی است که چهار دهه است بر افغانستان جریان دارد و گویی تمام نیز نمی‌شود. پاکستان به انواع و انحای مختلف به افغانستان تجاوز می‌کند. از راکت پراکنی گرفته تا فرستادن تروریزم و تاراج دارایی‌های افغانستان اعم از جنگلات، وسایط نظامی، آثار تاریخی و احجار کریمه.

♦️البته تجاوزات پاکستان بر افغانستان، از زمانی که ارتش سرخ شوروی سابق به افغانستان لشکر کشی کرد وارد فاز کاملاً مخرب شده و در دستور کار ارتش این کشور قرار گرفت. از همان زمان بود که سرمایه گذاری پاکستان روی گروه‌های تروریستی عرب مثل االقاعده آغاز شد و اکنون دامنه آن به ده‌ها گروه تروریستی عرب و عجم می‌رسد.

♦️ پاکستانی‌ها به این همه جنایت بسنده نکرده و مستقیماً نیز بر خاک افغانستان راکت پراکنی می‌کنند که این مرحله در واقع تجاوز آشکار بر تمامیت ارضی کشور بوده و ایجاب می‌کند که حاکمیت مرکزی دست کم پاسخی هرچند ضعیف به آن بدهد.

♦️در نظام پیشین که پاکستانی‌ها راکت پراکنی می‌کردند، سکوت دولت مرکزی افغانستان بیشتر به دست نشاندگی آن ارجاع داده می‌شد.

♦️ همه می‌گفتند که دولت دست نشانده امریکا استقلال کافی برای برخورد با پاکستان ندارد، ولی اکنون که امریکا فرا کرده و دولت افغانستان تحت حاکمیت طالبان کاملاً مستقل و خود مختار است، پس چرا در برابر پاکستان خاموش بوده و کاری نمی‌کند.

♦️اگر طالبان همچنان در برابر تجاوزات پاکستان خاموش باشند، در گام نخست استقال ادعایی آنان از میان رفته و ملت به شک می‌افتد که آیا طالبان خلاف ادعای استقلالی که دارند، مستقل هستند یا فقط لاف استقلال می‌زنند.

♦️گذشته از این، وابستگی طالبان به پاکستان موضوعی است که همواره از سوی طرف‌های مختلف علم می‌شود. پس اگر دولت مرکزی طالبان در برابر پاکستان خاموشی اختیار کند، در واقع این ادعا ثابت شده و دیگر لاف استقلال از سوی طالبان پوچ می‌شود.

♦️در این برهه نیاز است که به خاطر کسب اعتماد ملت و ثبوت استقلالیت خود هم که شده، دولت مرکزی پاکستان دست کم دستور دهد که حملات راکتی پاکستان از سوی نیروهای مرزی طالبان پاسخ داده شود تا هم اسلام‌آباد حساب کار دستش بیاید و هم ملت بداند که طالبان در عمل نیز مستقل هستند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان