شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » هم‌نظری حکمتیار و امرالله صالح: آمار ثبت‌ نام میلیون‌ها رأی‌دهنده، جعلی و دروغ است

گلبدین حکمتیار؛ رهبر حزب اسلامی روز سه شنبه (۲۶ سرطان)‌ در کابل خطاب به اشرف‌غنی؛ رییس جمهور گفت: از ۸ ميليون و ۶۰۰ هزار تن كه در روند ثبت نام اشتراك كرده اند، ۵ ميليون تن آنها دروغ است و تنها ۳ ميليون و ۶۰۰ هزار نفر واقعى اند.

همزمان، امرالله صالح؛ رییس پیشین امنیت ملی نیز می‌گوید: ادارات موظف از ارائه ارقام و احصاییه رای دهندگان در سطح مراکز و نواحی خودداری می‌کنند و این عدم شفافیت و سری نگهداری اطلاعات، کار نظارت را حد اقل تا امروز ناممکن ساخته است.

به گفته آقای صالح، در چهار هفته اول کمتر از ۷۰۰ هزار نفر در کل کشور ثبت نام کرده بودند، در حالی‌که در هشت هفته دوم این رقم، بدون هیچ نوع تکانه سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و یا رویداد دلگرم کننده دیگر به بالاتر از هشت میلیون افزایش یافت.

رییس پیشین امنیت ملی می‌گوید که بالا رفتن ناگهانی ارقام آن‌هم بدون دلیل، شک و گمان جعل و تقلب را در اذهان به یقین مبدل می سازد. تحلیل ارقام نشان می‌دهد که نزدیک به شش میلیون استیکر به‌صورت جعلی و نیابتی یعنی در غیاب شخص و به صورت گروهی، توزیع شده است.

از نظر آقای صالح، بالا بودن ارقام رای دهندگان در شماری از ولایات نسبت به پایتخت (در تناسب به نفوس) دلیل دیگری بر تقلب در این روند است. نشر ارقام رای دهندگان در سطح نواحی و حوزه های رای‌دهی در کابل نشان خواهد داد که توزیع استیکر چگونه مافیایی، پر از جعل و آلوده بوده است.

وی تأکید کرده است: چند روز قبل با یک خبرنگار خارجی که تحولات عراق را پوشش می‌دهد نشست داشتم. در عراق با وصف کشمکش های فرقه ای کمیسیون انتخابات عاری از جانب‌داری و تقلب، انتخابات را دایر کرد و حلقه حاکم از قدرت افتاد. اگر تقلید از دموکراسی غرب بعید به نظر می‌رسد بهتر است از دموکراسی عراقی تقلید کنیم و هیات هایی را به بغداد بفرستیم تا بیاموزیم چگونه پس از منازعه خونین توانستند ثبات سیاسی قابل قبولی را ایجاد نمایند.

فشارها و انتقادهای احزاب و رهبران سیاسی از روند ثبت نام رأی دهندگان در شرایطی افزایش می یابد که تنها سه ماه دیگر به برگزاری انتخابات سرنوشت ساز پارلمانی و شوراهای ولسوالی باقی مانده است.

پیشتر چندین حزب قدرتمند افغانستان، خواستار ابطال روند ثبت نام رأی دهندگان و بایومتریک کردن این روند شده بودند؛ درخواستی که از سوی کمیسیون انتخابات رد شد و اشرف‌غنی نیز نسبت به آن، واکنشی تند و شدید نشان داد.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان