شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » مجلس نمایندگان عضویت افغانستان در سازمان تجارت جهانی را تایید کرد

مجلس نمایندگان افغانستان در نشست روز شنبه ( ۲۹ جوزا) بسته‎ی «الحاق افغانستان به سازمان تجارت جهانی» را با اکثریت آرا تایید کرد.
هرچند شماری اندک نمایندگان در نشست امروز، در شرایط کنونی کشور، مخالف عضویت افغانستان در سازمان تجارت جهانی بودند اما بسته‌ی الحاق افغانستان در این سازمان با اکثریت آرای نمایندگان حاضر در مجلس تایید شد.
افغانستان در ماه قوس سال گذشته عضویت سازمان تجارت جهانی را به‌دست آورد. آن زمان مسئولان در وزارت تجارت و صنایع گفته بودند که با عضویت افغانستان در این سازمان سهولت فراوانی برای صنعت‌کاران داخلی فراهم می‌شود و تجارت افغانستان با استندردهای جهانی عیار خواهد شد.
مسئولان گفته بودند که پس از تایید سند عضویت افغانستان در سازمان تجارت جهانی از سوی مجلسین شورای ملی، رسماً شامل سازمان تجارت جهانی خواهد شد.
همایون رسا، وزیر تجارت وصنایع در نشست امروز مجلس در توضیح بسته‌ی «الحاق افغانستان به سازمان تجارت جهانی» که حدود ۳۰ موافقت‌نامه و یک ریفورم یا شرایط اصلاحی شامل این بسته است که افغانستان باید خود را بر اساس آن عیار سازد تا عضو سازمان تجارت جهانی شود.
آقای رسا افزود که با تصویب و تایید این طرح از سوی مجلس و نافذ شدن آن، بسیاری از مشکلات ترانزیتی افغانستان با کشورهای همسایه حل خواهد شد؛ زیرا رعایت اصول این سازمان از سوی همه‌ی کشورهای عضو الزامی است.
سازمان تجارت جهانی به افغانستان وقت داده بود که مراحل قانونى عضويت در اين سازمان را، تا ماه جون سال ٢٠١٦ طى کند. شرایط این سازمان این است که افغانستان تولیدات خود را بامعیارهای جهانی عیار سازد و ظرفیت‌سازی کند. همچنان سازمان تجارت جهانی به افغانستان پنج سال فرصت داده است تا این شرایط را بر خود تطبیق کند؛ البته این سازمان در عرصه‌ی ظرفیت‌سازی با افغانستان همکاری می‌کند.
مزمل شینواری، معین وزارت تجارت و صنایع در نشست امروز مجلس گفت تاکون از جمع ٢٧ قانون و مقرره که براى عضويت در اين سازمان نياز است، ٤ قانون از سوى شوراى ملى تصويب شده و ١٢ پیش‌نویس قانون تحت کار قرار دارد.
به گفته‌ی شینواری، حل مشکلات ترانزيتى، صادرات به مارکيت جهان، جلب و جذب سرمايه‌گذارى‌هاى خارجى، تطبيق استندردها بر واردات، جذب کمک‌هاى تخنيکى، ارتقاى ظرفيت، حل منازعات به شکل سازنده و کسب اعتبار جهانى، از فوايد الحاق افغانستان به این سازمان مى‌باشد.
تلاش‌ها برای عضویت افغانستان در این سازمان از سال ۲۰۰۴م آغاز شده بود. با عضویت افغانستان در این سازمان، اعضای آن در بیستمین سال تأسیس‌اش به ۱۶۴ کشور رسید.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان