شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » هیچ کشوری نمی‌تواند به نمایندگی از افغانستان وارد گفتگو با طالبان شود

مسوولان شورای عالی صلح کشور، پروسه صلح را از آن مردم افغانستان خوانده تاکید دارند که هیچ نهاد و کشوری صلاحیت نمایندگیِ مردم افغانستان را در این پروسه ندارد.

 سید احسان‌الله طاهری سخنگوی شورای عالی صلح، امروز سه‌شنبه (۲ اسد) در نشستی پیرامون “حمایت اقشار مختلف مردم از روند صلح” درکابل، صلح را روندی متعلق به مردم افغانستان عنوان کرد.

آقای طاهری گفت که پروسه صلح روندی، متعلق به مردم افغانستان بوده و هیچ نهاد و کشوری به شمول متحدین استراتیژیک افغانستان از جمله امریکا صلاحیت نمایندگی از مردم افغانستان را در این پروسه ندارد.

وی گفت که پروسه مذاکرات صلح با مخالفان مسلح دولت که این اواخر امیدواری‌ها نسبت به آن افزایش یافته است تنها به ابتکار و مالکیت مردم و دولت افغانستان به پیش خواهد رفت.

این مسوول شورای عالی صلح با اشاره به اقدامات و عملکردهای اخیر در پیوند به صلح افغانستان از جمله نشست دیپلمات‌های ارشد امریکایی با شماری از نمایندگان طالبان در قطر و افغانستان بیان داشت که برقراری این گونه تماس‌ها تنها حیثیت تسهیل روند صلح حکومت افغانستان با طالبان را خواهد داشت.

این اواخر مقام‌های امریکایی مدعی شده اند که شمار از دیپلماتی‌های برجسته این کشور چندین بار با اعضای طالبان در قطر و افغانستان نشست و گفتگو داشته اند.

سخنگوی شورای عالی صلح درپیوند به این گونه نشست‌ها تاکید کرد که برقراری تماس‌ها و نشست‌هایی که نمایندگان سایر کشورها از جمله دیپلمات های امریکایی و چینی با طالبان تاکنون داشته و بعد از این خواهند داشت به معنی مذاکره با گروه طالبان نبوده بلکه به منظور زمینه سازی برای نشست رودر روی دولت افغانستان با طالبان صورت می‌گیرد.

وی در پاره ای از گفته‌هایش به نشست‌های مردمی و کاروان صلح و نشست‌های علمای دینی در داخل کشور، منطقه و جهان اسلام اشاره کرده گفت که این نشست‌ها که در نوع شان بی پیشینه بوده اند تاثیر بزرگی در زمینه سازی برای آغاز مذاکرات صلح افغانستان داشته اند.

به گفته وی هم اکنون گروه طالبان در سطوح مختلف از جمله سطح رهبری در پیوستن به روند صلح تمایل نشان می‌دهند که این مساله تاثیر مستقیم تلاش‌ها و زحمات مردم و علمای دینی را در روند صلح نشان می‌دهد.

در همین حال خانم لیلا جعفری عضو شورای صلح و فعال حقوق زن در نشست امروز، صلح را از نیازهای مبرم مردم افغانستان دانسته از مخالفین دولت خواست که به پروسه صلح بپیوندند.

خانم جعفری بیان داشت که نشست‌های علمای دینی در پیوند به صلح افغانستان که در نوع شان بی پیشینه بوده اند، مشروعیت جنگ افغانستان را از بین برده است، با این وجود مخالفین دولت نیز باید به درخواست علما در ختم جنگ پاسخ مثبت گفته و به روند صلح بپیوندند.

شورای عالی صلح در حالی به مذاکرات بین‌الافغانی در روند صلح تاکید دارد که در این اواخر گزارش‌هایی به نشر رسیده که مقام‌های امریکایی وارد گفتگوهای مستقیم با نمایندگان طالبان شده اند.

عبدالجلیل سروش-

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان