شما اینجا هستید
یادداشت هفته » بر اختلاف‌های جناحی غلبه کنید

قربان حقجو، رییس اداره حمایت از سرمایه‌گذاری گفته است که تا هنوز دو دسته انتخاباتی که در محوریت داکتر غنی و داکتر عبدالله شکل گرفته بود، به یک گروه هماهنگ کاری بدل نشده است و رقابت‌ها هنوزهم در درون حکومت بیداد می‌کند. از گفته‌های این آقا بر می‌آید که سران حکومت وحدت ملی نتوانسته‌اند به یک دسته ‌نیرومند و واحد بدل شوند و به مشکلات کشور رسید‌گی کنند. متاسفانه نشانه‌های زیادی وجود دارد که صدق گفته‌های رییس اداره ‌سرمایه‌گذاری را روشن می‌کند.
در همین اداره ‌سرمایه‌گذاری، معینی مقرر شد و دوباره او را برکنار کردند. عده‌ای از کارمندان همین اداره به‌دلیل بی‌سوادی برکنار شدند. کارمندان برکنار شده دست به اعتصاب زدند و دروازه‌های اداره را بستند. روشن بود که پشت اعتصاب کارمندان برکنار شده، دست‌های نیرومندی بود و آن را هدایت می‌کرد.
همین حالا منظوری بیشتر معین‌های وزارت‌خانه‌ها از سوی اداره امور صادر نشده است. بسیاری از وزیران نتوانسته‌اند به حسب لزوم‌دید خود، کسانی را به کار بگمارند یا برکنار کنند. گزارش‌ها می‌رساند که حدود هجده‌هزار فرصت شغلی در ادارات وجود دارد اما تا حال پر نشده است. با آن که بسیاری از تحصیل‌کرده‌ها بی‌کاراند، اما وزارت‌خانه‌ها به‌دلیل اختلاف‌های جناحی نمی‌توانند سمت‌های خالی را پر کنند.
بارها دیده شده است که شخصی از ریاست اجرایی یا ریاست‌جمهوری حکم مقرری دریافت کرده اما بعدا این حکم لغو شده است. این‌ها همه می‌رساند که در درون حکومت رقابت منفی جناح‌های سیاسی چنان شدید است که کل دستگاه را فلج کرده است. انتظار عموم این بود که دو دسته ‌انتخاباتی در درون حکومت به یک دسته ‌کاری و منظم بدل شوند و همه برای حصول اهداف مشترک برمبنای توافقی که آقایان غنی و عبدالله امضا کرده بودند، کار کنند.
به‌نظر می‌رسد که جناح‌های تشکیل‌دهنده ‌حکومت وحدت ملی به‌جای این‌که برای اهداف مشترک کار کنند، مصروف چنگ و دندان نشان دادن به یک‌دیگر هستند و می‌خواهند هم‌دیگر را در یک بازی نا‌معقول زمین‌گیر کنند. جناح‌های تشکیل‌دهنده ‌حکومت وحدت ملی باید بدانند که هیچ یک نمی‌تواند دیگری را حذف کند. اگر چنین چیزی ممکن بود، حکومت وحدت ملی به وساطت ایالات متحده شکل نمی‌گرفت.
مبنای حکومت وحدت ملی همین است که هیچ جناحی نمی‌تواند جناح دیگر را نادیده بگیرد، یا از صحنه سیاسی حذف کند. همین که رییس‌جمهور غنی و مجری امور داکتر عبدالله پیش از تحویل‌گیری قدرت تفاهم‌نامه امضا کردند، معنایش این است که جناح‌ها نمی‌توانند یک‌دیگر را حذف کنند. هرچه زودتر باید این بازی نامعقول و غیرسازنده پایان یابد و کارها سامان بگیرد.
سران حکومت وحدت ملی باید اختلاف‌های خردوکوچک را مدیریت کنند و برای تقویت مشروعیت سیاسی و حقوقی نظام بکوشند. رییس‌جمهور و مجری امور تعهد کرده بودند که تا ماه میزان سال آینده خورشیدی، جرگه ‌‌قانون اساسی را برای مداقه روی طرح تعدیل قانون اساسی فرا بخوانند. هر دو بزرگوار به مردم تعهد کرده بودند که نظام انتخاباتی را اصلاح می‌کنند، شناس‌نامه‌های الکترونیک را توزیع می‌کنند، انتخابات پارلمانی و شورا‌های ولسوالی‌ را برگزار می‌کنند و طرح تعدیل قانون اساسی را می‌نویسند. هیچ یک از این تعهدات عملی نشده است که هیچ، سران حکومت روی مقرری‌ها هم اختلاف نظر دارند. رییس‌جمهور و رییس اجرایی باید بر اختلاف‌های جناحی غلبه کنند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان