شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » رهبران در دوسال از بن بست درونی حکومت پا فراتر نگذاشتند

احمد ولی مسعود، رییس بنیاد شهید مسعود و یکی از چهره‌های سیاسی افغانستان می‌گوید حکومت وحدت ملی نتوانسته طی دوسال انتظاراتی را که مردم داشتند برآورده نماید.

آقای مسعود روز دوشنبه(۵ میزان) در یک کنفرانس خبری گفت که هرچند مردم افغانستان پس از امضای توافق‌نامۀ ایجاد حکومت وحدت ملی امیدوار بودند اما بعد از دوسال، حالت کشور هرروز بحرانی‌تر می‌شود که هم مردم نگرانند، هم کشور در حالت بد قرار دارد و هم آینده معلوم نیست.

او اضافه کرد که در مدت دوسال دولت وحدت ملی حتا نتوانست از بن‌بست درونی خود پافراتر بیرون بگذارند و رهبران نتوانستند مشکلات در درون دولت را حل کرده دیدگاه واحد ایجاد نمایند.

مسعود خاطرنشان ساخت که ایتلاف‌شان(رهبران حکومت) در واقع ماموریتی به خاطر تقسیم قدرت بود و دولت وحدت ملی که غیر از توافق‌نامه هیچ سند مشروعیت برای آن وجود ندارد و فعلا نه مبنای قانونی دارد و نه مشروعیت، نمی‌تواند به مسایل مردم برسد.

احمد ولی مسعود از دیگر نیروهای داخل افغانستان که چنین دغدغه و نگرانی را دارند خواست که با آنان رای‌زنی و مشوره کنند تا در زمینه به یک مصلحت دست یابند.

ولی مسعود که یکی از منتقدان حکومت وحدت ملی به شمار می‌آید تاکید کرد که نظام باید سر جایش باقی باشد اما روند باید تکمیل گردد و نظام‌سازی به معنای آن نیست که حکومت در گرو چند نفر باشد.

او بیان داشت که ما به توافق‌نامۀ نظام‌سازی و دیموکراسی باورمند هستیم اما در عین حال می‌خواهیم توافق‌نامه‌یی که زیربنای مشروعیت نظام است شکل بگیرد که متاسفانه از اصلاحات انتخاباتی تا توزیع تذکرۀ الکترونیکی که در پای توافق‌نامه بود، هیچ کدام صورت نگرفت.

مسعود تاکید کرد که در مسایل ملی افغانستان حساس خواهند بود و به خاطر به‌بود وضعیت، هم‌گرایی و ایجاد اعتماد ملی بی‌تفاوت نخواهد نشست.

این در حالی‌ست که از ایجاد حکومت وحدت ملی دوسال گذشت اما بر بنیاد توافق‌نامۀ ایجاد این حکومت تا کنون لویه‌جرگۀ قانون اساسی را حکومت نتوانسته برگزار نماید و این مورد اعتراض‌های و انتقادهای زیادی را به بار آورده‌است.

به شمول پارلمان افغانستان و حامد کرزی رییس جمهور پیشین، طرف‌های مختلف در داخل افغانستان تا کنون خواهان عملی‌شدن توافق‌نامۀ ایجاد حکومت وحدت ملی شده و حتا شماری بحث پایان حکومت را مطرح کرده‌اند.

با این حال عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت روز گذشته گفت کسانی که به دنبال حکومت جدید هستند در خواب به سر می‌برند و این حکومت برای پنج سال است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان