شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » شهرها و روستاهای افغانستان پر از کالاهای ایرانی است

محمد رحیم سوراوری ظهر امروز در نشست فعالان اقتصادی کرمانشاه با سفرای کشورهای هندوستان، افغانستان و پاکستان، اظهار داشت: از ظرفیت بخش‌های صنایع، معادن، کشاورزی و سلامت استان کرمانشاه در افغانستان استفاده می‌کنیم.

سورواری با اشاره به اینکه ایران و افغانستان دارای فرهنگ و زبان مشترک و روابط دیرینه هستند و در عرصه‌های مختلف روابط ۲ کشور گسترش یافته است، گفت: رئیس‌جمهور افغانستان تاکنون ۲ بار به ایران آمده است و در تهران کمیسیون اقتصادی داشته و قرار است محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت و فرصت‌های اقتصادی، تجاری، معادن و گردشگری که وجود دارد بازدید کند.

به گفته دبیرکل سفارت افغانستان در ایران، مبادلات تجاری بین ایران و افغانستان یک‌طرفه و از طرف ایران است که در افغانستان چهار دهه جنگ‌های داخلی و خارجی تمام فرصت‌ها را از بین برده است و امروز کشور افغانستان بیشتر واردات دارد تا صادرات و در حین جنگ با تروریسم، تلاش می‌کنیم در همه زمینه‌ها روابط گسترده شود.

این مسؤول سفارت افغانستان در ایران با بیان اینکه افغانستان اکنون در حال پیشرفت است و از همه ظرفیت‌های اقتصادی، فرهنگی و صنعتی موجود استفاده می‌کند، افزود: افغانستان در ۲ سال گذشته شرایط سختی را سپری کرده است.

دبیرکل سفارت افغانستان در ایران با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران ۲۰۵ میلیارد دلار کالا به افغانستان صادر کرده است، خاطرنشان کرد: شرکت‌های ایرانی در بخش‌های مختلف می‌توانند در افغانستان سرمایه‌گذاری کنند و امروز که کشور ما در حال بازسازی است، تجار ایرانی و کرمانشاهی در بخش‌های فنی، مهندسی، کشاورزی، دارویی و گردشگری فرصت تجارت و سرمایه‌گذاری دارند.

وی با تصریح بر اینکه شهرها و روستاهای افغانستان پر از صادرات و کالاهای ایرانی است و در منازل مردم افغانستان از کالاهای ایرانی استفاده می‌شود، گفت: صدها شرکت ایرانی در افغانستان فعال است و ده‌ها تاجر و شرکت افغانستانی در ایران در حال رفت و آمد هستند.

سوراوری قانون اساسی افغانستان را پیروی قانون بازار توصیف کرد و با تاکید بر اینکه دروازه افغانستان به روی تجار و بازرگانان همه کشورها برای سرمایه‌گذاری باز است، سرمایه‌گذاران در امنیت کامل می‌توانند در افغانستان سرمایه‌گذاری کنند و فعالیت اقتصادی و تجاری خود را انجام بدهند.

وی شرط لازم برای سرمایه‌گذاری در افغانستان را رفاقت سالم و کالاهای باکیفیت  عنوان کرد و ادامه داد: افغانستان دارای معادن بزرگ است و شرکت‌های کانادایی، آمریکایی، قزاقزستانی، اروپایی و چینی در افغانستان فعالیت اقتصادی دارند.

این مسؤول سفارت افغانستان در ایران با اشاره به اینکه کشور چین در افغانستان شرکت تجاری دارد، متذکر شد: این در حالی است که چین حتی یک نیروی نظامی در افغانستان ندارد و این نشان می‌دهد فعالیت تجاری و اقتصادی در افغانستان مربوط به مهارت اشخاص و  شرکت‌ها برای فعالیت اقتصادی و سرمایه‌گذاری است.

وی به جنگ با تروریسم و تکفیری‌ها در افغانستان اشاره کرد و یادآور شد: تجار ایرانی در افغانستان به‌دلیل قرابت زبان و فرهنگ با ایران بدون نیاز به مترجم و نیروی امنیتی می‌توانند در افغانستان فعالیت و سرمایه‌گذاری کنند.

دبیرکل سفارت افغانستان در ایران از وجود اتاق مشترک ایران و افغانستان خبر داد و اضافه کرد: در سفارت افرادی در بخش تجاری به بررسی فعالیت‌های بازرگانی و اقتصادی در افغانستان می‌پردازند و در سفر رسمی از مجمع دیپلماتیک از سرمایه‌گذاران استفاده خواهیم کرد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان