شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » چرا داعش در افغانستان ناکام ماند؟

باید رُک و بی پرده گفت که داعش، به علت نزدیک بودن افغانستان با چند قدرت نظامی دنیا از جمله روسیه، چین، هند و تا اندازه‌ای ایران (به عنوان یک قدرت نظامی منطقه‌ای)، که همه با این پدیده میانه خوبی ندارند، جایی برای عرض اندام در مقیاس بزرگ در خاک افغانستان ندارد.

داعش به عنوان پدیده[ای] شوم و وحشت زا همچون یک عفریت به دنبال نا امن کردن کشورهای خاورمیانه است. [این گروه] می‌خواهد بعد از گرفتن عراق و سوریه، به طرف ایران لشکر بکشد؛ و از این راه، سری به افغانستان بزند و از این کشور برای ناامن کردن کشورهای آسیای میانه که به نحوی متأثر از زبان و فرهنگ روسیه است، به عنوان یک گذرگاه استفاده کند. اما سؤال اینجاست که چرا داعش با این همه امکانات در دست داشته، برای رسیدن به هدفش در کشور فقیری چون افغانستان ناکام مانده؟ و چرا آمریکا با جدیت بیش تر از پیش به سرکوب داعش در افغانستان، با نیروهای امنیتی همکاری می‌کند؟ سرکوب شدن داعش و به کندی روبرو شدن [گسترش] این روند در افغانستان سه دلیل اساسی و عمده دارد.
اولاً: در زمانی که رژیم طالبان به دنبال گسترده کردن گسترهٔ خود در افغانستان بود، با وجود حامی‌های خارجی، بعضی از حرکت‌های مذهبی در افغانستان نیز برای آمدن این رژیم از جان خود مایه گذاشتند؛ و عده‌ای از مردم نیز [که] از نبردهای خانمان سوز حزبی و تنظیمی خسته شده بودند، هیچ عکس العملی در مقابل ظهور این رژیم در افغانستان، به امید آمدن امنیت و ثبات نسبی در کشور، از خود نشان ندادند. اما امروز همان احزاب و همان مردم از شنیدن نام داعش دگرگون می‌شوند، و برای مبارزه با این پدیده شوم از خود عزمی جزم و عِرق ملی به نمایش می‌گذارند.
دوماً: طالبان به عنوان یک گروه آزادی بخش و مجاهد خود را معرفی کرده بودند و پیرو یک عقیده [مشخص] بودند. اما داعش، از اولین روز حضور خود در جهان به کشتارهای بی‌سابقه و وحشیانه دست زد؛ که این امر منجر به افزون شدن انزجار مردم از این گروه تروریستی شد. آنها تحت نام اسلام به چنان جنایاتی دست زدند، که نه اسلام و نه هیچ کیش دیگری طرف دار این همه توحش نیست. تنها کاری که این گروه بلد است پمپاژ خشونت و تنفر است و بس.
سوماً: نیروهای داعش که در این روزها به گونهٔ بی‌سابقه در لانه‌های شان مورد حمله قرار گرفته و نفس گیر شده‌اند. به دنبال متزلزل کردن امنیت روسیه هستند؛ که این هدف فقط از طریق افغانستان، و ناامن کردن کشورهای آسیای میانه ممکن است. اما آمریکا از رو در رویی با این غول نظامی در افغانستان، در این مقطعی از زمان هراسان است. چرا که بعد از این همه سرمایه‌گذاری در افغانستان نمی‌خواهد دوباره بهانه به دست روسیه برای حضور در افغانستان بدهد. چرا که نا امن کردن این کشورها به مثابه ناامنی روسیه می‌باشد و می‌تواند تهدیدی جدی برای پرستیژ این مدعی ابرقدرتی باشد. روی همین دلیل خود به سرکوب مواضع داعش در افغانستان می‌پردازد.
موجز کلام؛ باید رُک و بی پرده گفت که داعش، به علت نزدیک بودن افغانستان با چند قدرت نظامی دنیا از جمله روسیه، چین، هند و تا اندازه‌ای ایران (به عنوان یک قدرت نظامی منطقه‌ای)، که همه با این پدیده میانه خوبی ندارند، جایی برای عرض اندام در مقیاس بزرگ در خاک افغانستان ندارد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان