شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » آغاز سال تعلیمی در افغانستان؛ غنی ‘چالش‌های غیرمترقبه’ را دلیل عملی نشدن وعده‌اش خواند

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در مراسم آغاز سال تعلیمی/تحصیلی ۱۳۹۸ گفت به دلیل چالش‌های غیرمترقبه در بخش هماهنگی نتوانست به وعده خود برای آغاز ساخت شش هزار مکتب/مدرسه در سال گذشته عمل کند.

او این برنامه را از نظر رقم “بی‌نظیر” خواند و گفت “اکنون مشکلات تا اندازه زیادی حل شده است”.

به گفته وی، در سال جاری ۱۲۰۰ مکتب ساخته خواهد شد و بودجه برای ساخت ۲۷۰۰ مکتب دیگر نیز تهیه و اختصاص داده خواهد شد.

او گفت: “فراهم کردن بودجه و امکانات برای شش هزار مکتب آسان نیست اما گام‌های اساسی برداشته شده و اکنون مرحله تحقق کامل آن فرا رسیده است.” او وعده کرد که منابع برای بقیه مکاتب نیز فراهم خواهد شد.

فریدون آژند، سخنگوی وزارت احیا و انکشاف دهات افغانستان در صفحه رسمی فیسبوک خود نوشته که نبود فهرست کامل مکاتبی که باید ساخته می‌شد، از دلایل تاخیر در عملی شدن این وعده بوده است.

آقای آژند سال پیش‌رو را سال “مکتب سازی” خوانده و گفته با سپرده شدن مسئولیت مشخص کردن مکاتبی که باید ساخته شود به وزارت توسعه روستاها، این مشکل حل شده و ساخت مکاتب سرعت خواهد گرفت.

سال تعلیمی/تحصیلی در افغانستان در سوم حمل/فروردین شروع می‌شود. این روز در افغانستان به نام “روز معارف” نامیده می‌شود.

رئیس جمهوری افغانستان سه سال پیش نیز برای عملی نشدن وعده‌هایش به معلمان در مراسم آغاز سال تعلیمی معذرت خواهی کرده بود. امروز یک بار دیگر به عملی شدن این وعده‌ها تعهد سپرد.

او گفت که تا سه ماه آینده برای حل مشکل مسکن معلمان تصمیم نهایی خواهد گرفت و بررسی معاشات/حقوق معلمین را نیز در برنامه کار خود دارد.

آقای غنی در سال ۱۳۹۴ نیز گفته بود مشکل مسکن برای معلمان را در ظرف شش ماه حل خواهد کرد.

استخدام یازده هزار معلم جدید، آموزش صد هزار معلم تا مقطع لیسانس و ۵۷ هزار معلم تا سویه فراغت از کلاس چهاردهم در پنج سال آینده، تجهیز نزدیک به ۱۳۰۰ مکتب و وصل آنها به فایبر نوری و امکانات اینترنت، توزیع و فراهم سازی کتاب‌های درسی برای تمام دانش‌آموزان و بهبود کیفیت دروس در مکاتب، از جمله وعده‌های دیگری امروز آقای غنی بود.

پایان خشونت در مکاتب افغانستان

آقای غنی همچنین در مراسم امروز گفت خشونت در مکاتب افغانستان دیگر قابل تحمل نیست، چه این خشونت از سوی استادان و چه از سوی دانش‌آموزان باشد.

او گفت: “برای تغییر این وضعیت اقدامات عملی در نظر داریم. والدین باید از مصونیت کودکان‌شان اطمینان داشته باشند و تهدید استادان و کارمندان معارف نیز پایان یابد. هر کسی استادان و کارمندان معارف را تهدید کند من را شخصا تهدید کرده و این قابل قبول نیست. تهدید و خشونت باید در مکاتب پایان یابد.”

دهه معارف در افغانستان؛ ۱۳۹۷ _۱۴۱۰

میرویس بلخی، وزیر معارف/ آموزش و پرورش افغانستان نیز در مراسم آغاز سال تعلیمی گفت سال گذشته در افغانستان به عنوان سال معارف نام گذاری شده بود.

به گفته وی، معارف افغانستان در سالی که گذشت دستاوردهایی در بخش اصلاحات ساختاری و کیفیت داشت.

اما آقای بلخی تاکید کرد که اصلاحات و حل کامل مشکلات معارف افغانستان در یک سال ممکن نیست به همین دلیل آنها برنامه‌ای را برای دهه معارف (۱۳۹۷ _ ۱۴۱۰) در این کشور روی دست گرفتند که عملی شدن آن آغاز شده است.

او از غیرسیاسی ساختن معارف افغانستان، آغاز بیومتریک ۲۷۰ هزار کارمند معارف افغانستان، آغاز روند جذب سه میلیون و ۷۰۰ هزار کودک بازمانده از آموزش و سوادآموزی ده‌ها هزار نفر به عنوان دستاوردهای وزارت معارف در سال گذشته یاد کرد.

به گفته وزیر معارف افغانستان در سال جدید تعلیمی قرار است حدود یک میلیون دانش آموز تازه جذب مکاتب این کشور شوند. افغانستان در حال حاضر حدود ۹ میلیون دانش آموز و بیش از ۲۰۰ هزار معلم دارد.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان