شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » طالبان از نظام ایران در مسئله زنان و مدنی الگو بگیرند

♦️ظاهراً طالبان آمده‌اند که حکومتی اسلامی مبتنی بر آموزه‌های ناب اسلامی در کشور تشکیل بدهند، ولی در این راه دیده می‌شود که یا همان سیاست‌های دگم قبلی خود را اعمال می‌کنند و یا بسیار بی تجربه و خام هستند و با حرکات تندروانه مردم را نسبت به مسایل دینی و اسلامی گریزان می‌سازند.

♦️حقوق زنان و مسایل مدنی دو مسئله‌ای است که ظاهراً طالبان در آن گیر کرده و نمی‌توانند راه حل مناسب ترسیم کنند. طالبان دو نوع برخورد با مسایل مذکور دارند.

♦️یا بسیار تندروانه عمل می‌کنند و در شخصی ترین امور مردم دخالت، یا سردرگم می‌مانند و نمی‌دانند که چطور سیاستی در پیش بگیرند که در این صورت خطر افتادن در دام غربی‌ها افزایش می‌یابد.

♦️در این مقطع اگر طالبان می‌خواهند که حکومت کنند همچنان تعامل مثبت با جامعه به ویژه زنان بیابند، باید از سیاست‌های اسلامی کشور همسایه ایران، الگو برداری کنند. در ایران هم قوانین و پروتوکل‌های اسلامی کاملاً رعایت می‌شود و هم این مسئله محدودیتی برای زنان و مردان ایجاد نکرده است.

♦️مثلاً در ایران زنان با حفظ پوشش اسلامی می‌توانند ورزش کنند، در ادارات دولتی کار کنند، درس بخوانند و سفر داشته باشند. همچنان در این کشور به ریش و ظاهر مردان کسی کار ندارد، هرچند ریش سنت پیامبر است ولی از تعریف سنت چنین استنباط می‌شود عمل به آن همانند امور واجب، حتمی نیست.

♦️ یعنی کسی که آموزه های سنت را رعایت نمی‌کند، در واقع گناهکار شناخته نمی‌شود. گذشته از این، باید تفاوت زمان پیامبر و امروز را نیز در نظر داشته باشیم، زیرا اگر بخواهیم همانند پیامبر زندگی کنیم، باید از تمام مظاهر زندگی امروزی چشم پوشی کرده و در بیابان ها زیر چادر زندگی داشته باشیم.

♦️البته خوب است که زندگی هر مسلمان مثل پیامبر و دیگر بزرگان دینی باشد، ولی انسان ناگزیر است که فرزند زمانه خود نیز باشد و هر زمان و هر قرن نیز مقتضیات خود را دارد و مسلماً اگر حضرت پیامبر اسلام نیز امروز زنده بود، مطابق زمان شریعت خود را ترویج می‌کرد.

♦️اما برگردیم به اصل موضوع، امروز نمی‌توان زنان را کاملاً از جامعه حذف کرد، پس باید راهکاری داشته باشیم که هم زنان حضور داشته باشند و هم مسایل اسلامی رعایت شود. بنا بر این، باید حجاب اسلامی طوری طراحی و ترسیم شود که مانع کار و حضور زنان در اجتماع نگردد.

♦️ گذشته از این، نباید سنت های قبیله‌ای خود را به عنوان اسلام در جامعه تحمیل کنیم. مثلاً در اسلام هیچگاه گفته نشده که زن نمی‌تواند تجارت کند، ولی عرف قبیله می‌گوید که زن نباید تجارت کند. پس در این جا منع زنان از کار و اشتغال در بیرون نه یک مسئله اسلامی که یک موضوعی کاملاً عرفی و قبیلوی است.

♦️بنا بر این، سیاست‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران برای افغانستان کاملاً الگویی مناسب و در خور شان زن افغانستانی بوده و در عین حال که کرامت آنان را حفظ می‌کند، حضور آن‌ها را در اجتماع نیز تضمین می‌نماید.
طالبان اگر می‌خواهند در این زمینه موفق عمل کنند، باید سری به تهران بزنند و ببینند که چطور توازن میان زمان حاضر و مسایل اسلامی در عین کمال رعایت شده است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان