شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » نقش آمریکا در بی ثباتی افغانستان

روزنامه اصلاحات(۱۴ جدی): چندی پیش کمیسیون روابط بین الملل مجلس سنا سفیر روسیه را برای ارائه توضیح به این مجلس فرا خوانده بود. سفیر روسیه در این نشست تصریح کرد که مسکو با طالبان در تماس می باشد، همانگونه که شماری از کشورهای دیگر نیز با طالبان ارتباط دارند.

هر چند سفیر روسیه در این نشست تسلیح و تجهیز طالبان را از سوی مسکو رد کرد و صرفا ارتباط با طالبان را در حوزه ی تبادل اطلاعات تایید کرد، اما واقعیت این است که حرکت های مشکوک و پر ابهام امریکا در منطقه باعث شده است تا کشورهای قدرتمند و تاثیرگذار منطقه مانند روسیه، ایران، چین و هند یک محور مشترک را در برابر زیاده خواهی ها و سلطه طلبی های آمریکایی ها شکل بندی نمایند.

هر چند حرکت مجلس سنا به منظور توضیح خواستن از سفیر روسیه یک عمل درست و مبتنی بر منافع ملی می باشد اما به نظر می رسد که تحرکات جدید روسیه در افغانستان معلول می باشد و نه علت.

 زیرا علت بی ثباتی افغانستان و منطقه سیاست های امریکا می باشد، پروژه داعش پروری اآمریکا در افغانستان و تاسیس پایگاه نظامی در نقاط حساس باعث شده است تا کشورهای منطقه احساس نگرانی بکنند.

بدون تردید تماس این کشورها با طالبان در همین راستا قابل تحلیل می باشد. جنگ پیچیده و چند لایه ای که آمریکا در حوزه‌های نظامی، سیاسی، فرهنگی و رسانه‌ای در افغانستان به راه انداخته و دنبال می‌کند، اجماع منطقه‌ای را در برابر آمریکا شکل بندی کرده است.

جالب این جا است که آمریکا در حال حاضر تخنیک جدید را در دستور کار خود قرار داده و واشنگتن می کوشد تا عامل بی ثباتی افغانستان را متوجه کشورهای منطقه بسازد، این در حالی است که تحرکات جدید کشورهای منطقه و از جمله تماس با طالبان به منظور نگرانی از پروژه ی استخباراتی امریکا در منطقه می باشد.

نگرانی روسیه این است که آمریکا از گروه تروریستی داعش به عنوان ابزار سیاست خارجی خود استفاده می کند و در این راستا قصد بی ثباتی آسیای میانه به عنوان حیات خلوت امنیتی روسیه را دارد.

بنابراین روسیه می خواهد از طریق تماس با طالبان کمربند امنیتی و سپر دفاعی در برابر نفوذ داعش شکل دهد. زیرا از نظر روسیه حکومت کابل با توجه به نفوذی که امریکا بر رهبران سیاسی این حکومت دارد، نمی تواند در برابر پروژه‌های اطلاعاتی امریکا موفق عمل کند.

به همین دلیل است که کشورهای منطقه از جمله روسیه تماس با طالبان را به منظور جلوگیری از رشد تروریست های داعش در دستور کار سیاست خارجی خود قرار داده اند.

بنابراین بهتر است مجلس سنا و مجلس نمایندگان به ریشه های بحران توجه کرده و نقش آمریکا در بی ثباتی افغانستان را از نظر دور ندارند.

تا زمانی که جلو پروژه‌های اطلاعاتی و منطقه‌ای آمریکا گرفته نشود، جنگ‌های نیابتی در افغانستان همچنان ادامه خواهد داشت.

باید ریشه‌های بحران را خشکاند و واشنگتن را مجبور کرد تا حضور خود را از طریق تداوم جنگ در افغانستان توجیه پذیر نسازد بلکه در روند صلح افغانستان را کمک کند در غیر این صورت حتی اگر طالبان به روند صلح بپیوندند، داعش جایگزین طالبان خواهد شد و جنگ به گونه‌ای جدی‌تر و مرموزتر در افغانستان ادامه خواهد یافت.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان