شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » همکاری با کشورهای منطقه برای توسعه افغانستان سیاست رسمی ایران است

«علیرضا حاجی زاده» رئیس ستاد افغانستان وزارت امور خارجه در نشست «همکاری اقتصادی منطقه‌ای؛ الزامات همکاری در افغانستان» گفت: جامعه جهانی برای توسعه افغانستان تلاش‌های بسیاری انجام داده، اما متاسفانه این تلاشها به ثمر نرسیده است.

وی ادامه داد: بعد از ۱۵ سال دوباره برخی مسائل مشکل‌ساز شده و طالبان با بهانه حضور نظامیان خارجی دست به عملیات گسترده در افغانستان می‌زند و از طرف دیگر حضور نظامیان خارجی در راستای مبارزه با تروریسم توجیه شده و این موضوع باعث ناامنی بیشتر این کشور شده است.

رئیس ستاد افغانستان افزود: مبارزه طالبان با نیروهای ارتش افغانستان و حضور نیروهای خارجی محیط نامناسبی را برای سرمایه‌گذاری فراهم آورده است.

دمکراسی در افغانستان ناکارآمد بوده است 

وی خاطر نشان کرد: اصلاحات سیاسی که بدنبال ایجاد دمکراسی و ایجاد مکانیسمی برای ادغام تفاوتها و قومیتها در افغانستان توسط کشورهای خارجی آغاز شد، ناکارآمد بوده و خود این موضوع به منبع جدیدی برای تعارضات تبدیل شده است.

حاجی‌زاده با بیان اینکه انتخابات در شرایطی برگزار شد که مسئولان انتخابات ناتوان از شناسایی افرادی رای دهنده بودند، گفت: بر این اساس انتخابات ریاست جمهوری به یک بحران تبدیل شد.

وی در ادامه گفت: ما با دولتی مواجه هستیم که در ارائه خدمات اولیه به شهروندان ناتوان است و همین موضوع باعث نارضایتی عمومی شده و استیضاح وزرا از سوی پارلمان نیز برای مصرف نکردن بودجه و عدم ارائه خدمات بوده است.

در عمل خبری از وعده کمک‌های خارجی نبوده است

رئیس ستاد افغانستان وزرات خارجه افزود: ما شاهد این هستیم که کنفرانس‌های بسیاری از سوی کشورهای کمک‌کننده به افغانستان در سرتاسر دنیا برگزار می‌شود و قول‌هایی در این زمینه داده شده، اما در عمل شاهد چنین کمک‌هایی نبودیم که دولت بتواند با استفاده از این کمکها به برنامه‌ریزی توسعه در این کشور بپردازد.

وی با بیان اینکه تروریسم،‌مواد مخدر، نبود برنامه‌ریزی، و سوء مدیریت افغانستان را در وضعیت بدی قرار داده،‌ تصریح کرد: ما به جامعه بین‌الملل و دولت افغانستان اعلام می‌کنیم که آماده کمک به این کشور هستیم.

حاجی‌زاده گفت: از نظر سیاسی به خاطر شرایط حساس کشور مردم باید از دولت وحدت ملی حمایت کنند و از سوی دیگر دولت باید اصلاحات سیاسی و اقتصادی در این کشور را آغاز کند.

وی افزود: رابطه ایران با دولت افغانستان بسیار خوب است و ما می‌توانیم در حوزه‌های مختلف همکاری داشته باشیم. بخصوص در حوزه مهاجرت که افغانستانی‌ها بسیاری بصورت غیرقانونی در ایران زندگی می‌کنند و ما با درک شرایط فعلی در این کشور همکاری خوبی در این زمینه با این کشور داشتیم.

حاجی زاده با بیان اینکه امروز افغانستان با شرایط ویژه‌ای در حال دست و پنجه نرم کردن است و باید به این کشور کمک صورت گیرد تا از این بحران خارج شود، گفت: سیاست خارجی ما در این زمینه همکاری با شرکای منطقه برای کمک به افغانستان است.

ایران از تمامی گفت‌وگوهای صلح حمایت خواهد کرد

وی اظهار داشت: بر اساس این اصل بود که ما در کنفرانس قلب آسیا در سطح وزرا شرکت داشتیم و تعهد خود را به افغانستان اعلام کردیم.

رئیس ستاد افغانستان با اشاره به اینکه تاکنون فرآیند صلح در افغانستان موفق نبوده، اظهار داشت: ما از فرآیند صلح با حکمتیار حمایت کردیم و از تمامی گفت‌وگوی های صلح نیز حمایت خواهیم کرد.

نشست «همکاری اقتصادی منطقه‌ای؛ الزامات همکاری در افغانستان» روز گذشته توسط موسسه «ایست ویست» و دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه برای بررسی همکاری کشورها و توسعه افغانستان در وزارت خارجه برگزار شد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان