شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » گزارش وال استریت ژورنال؛طالبان به دنبال کنترول بر کار موسسات امدادرسان است

طالبان می‌خواهد کنترول خود را بر کارهای موسسات کمک‌رسان در افغانستان افزایش دهد. به گزارش وال استریت ژورنال، طالبان در توزیع کمک‌ها و استخدام کارمندان این موسسات دخالت کرده و از آنان توقع دارد که پروژه‌های خود را بر اساس میل این گروه مصرف کنند.

به گزارش وال استریت ژورنال، در اوایل این هفته یک دستورالعمل کتبی از سوی ملاحسن آخند، رئیس الوزرای طالبان به موسسات امدادرسان داده شد. در این دستور از موسسات خواسته شده بود که پروژه‌های بشردوستانه خود را در هماهنگی با مقامات طالبان اجرا کنند.

این در حالیست که وزیر خارجه آلمان روز پنجشنبه در نشست مجازی کشورهای کمک‌کننده از طالبان خواست که در کار موسسات کمک‌رسان دخالت نکند.

کشورهای کمک‌کننده در این نشست با اعطای ۲.۴۴ میلیارد دالر برای ارائه کمک‌های بشردوستانه به افغانستان موافقت کرده اند و قرار است تمام این کمک از طریق سازمان ملل و دیگر موسسات غیردولتی مصرف شود.

این روزنامه گزارش می‌دهد که میزان دخالت طالبان در کار موسسات امدادرسان در مناطق مختلف فرق می‌کند. چنانچه، هفته گذشته والی طالبان در ولایت غور از این نهادها خواست که مسئولیت منابع مالی خود را به مقامات طالبان در این ولایت بسپارند، پروژه‌های خود بر اساس خواست آنان تطبیق کرده و کارمندان مورد تایید طالبان را استخدام کنند.

زمانی که این موسسات در برابر امر والی طالبان مقاومت کردند، او دستور بازداشت ۴ کارمند افغان این موسسات را به اتهام فساد صادر کرد. البته، این کارمندان پس از فشارهای این موسسات در کابل از قید طالبان در غور آزاد شده و فعلا دستور والی به طور موقت به حالت تعلیق در آمده است.

حکومت طالبان در اوایل امسال «برنامه نظارت و کنترول بر موسسات غیردولتی» را طرح کرد. به گفته مسئولان کمک رسان، اگر این طرح از سوی طالبان تطبیق شود، موسسات امدادرسان عملاً به سازمان‌های شبه حکومتی تبدیل خواهند شد. زیرا، این برنامه به مقامات طالبان اجازه می‌دهد که فعالیت‌های این موسسات را بررسی و تایید کنند.

با این که هنوز این طرح رسماً عملی نشده است، اما مسئولان موسسات به وال استریت ژورنال گفتند که طالبان اقدامات خود را برای کنترول بیشتر پروژه‌های آنان تشدید کرده است. مقامات طالبان فعلا مشخصا انتظار دارند که بر استخدام کارمندان این موسسات نظارت داشته و پروژه‌های کمکی در هماهنگی با آنان تنظیم و تطبیق شوند.

همچنان، آنان می‌خواهند بدانند که کمک‌های خیریه به چه کسانی توزیع می‌شود. آنها چندین بار تلاش کرده اند که کمک‌های خیریه به کسانی، مانند خانواده‌های جنگجویان طالب داده شود که به این گروه وفادار اند.

اخیم استینر، مدیر برنامه توسعه سازمان ملل متحد در مصاحبه با این روزنامه گفته است که فشار طالبان بر موسسات امدادرسان مایه نگرانی است و آنها می‌خواهند که این نهادها به طور مستقلانه فعالیت کنند.

او افزود: «این خیلی مهم است که در کشورهای درگیر منازعه و مناقشه، کمک‌های بشردوستانه بدون دخالت[جناح خاص] به مردم توزیع شود.»

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان