شما اینجا هستید
آرشیو مطالب » استقلال افغانستان تنها با استقلال فرهنگی بدست می‌آید

مراسم اختتامیه جشنواره روح بیدارگری و جشنواره عکس و فیلم روز جهانی قدس، ویژه مهاجران افغانستانی در حرم رضوی مشهد برگزار شد.

«سید ثارالله ظهوری» مدیر بنیاد فرهنگی اجتماعی افغانستانی‌های مقیم ایران در این مراسم ضمن اشاره به تلاش‌های فرهنگی مهاجران افغانستانی در ایران گفت: باید اختلافات، قومی، حزبی و گروهی را کنار بگذاریم و در جهت همدلی برای فردای بهتر تلاش کنیم.

وی ضمن اشاره به فرمایش رهبر ایران مبنی بر ایجاد تمدن نوین اسلامی افزود: تمدن نوین اسلامی به یک جغرافیای خاص تعلق ندارد، و انقلاب اسلامی ایران با محوریت امام خمینی و ولی امر مسلمین به تمام جهان تعلق دارد.

وی ضمن اشاره به تاکید حضرت آیت الله خامنه ای بر بصیرت افزایی جوانان و نخبگان خاطرنشان کرد: به سخنان مقام رهبری باید به دید جهانی نگاه کنیم و سخنان ایشان جهان شمول است و به تمام دنیای اسلام تعلق دارد و باید با دقت ویژه ای روی کلید واژه های ایشان توجه داشته باشیم.

ظهوری در ادامه ضمن توجه به اهمیت فعالیت های فرهنگی تصریح کرد: استقلال یک ملت فقط با استقلال فرهنگی تامین می شود و اگر ما به استقلال فرهنگی خود توجه نداشته باشیم آسیب می بینیم.

وی در پایان گزارشی از حضور عکاسان، و نویسندگان مهاجر را در جشنواره روح بیدارگری و جشنواره فیلم و عکس روز قدس ارائه کرد.

«ناصر جهانشاهی» رایزن سابق فرهنگی ایران در کابل طی سخنانی در این مراسم ضمن اشاره به تاثیر اندیشه های امام خمینی(ره) بر امت اسلام گفت: امروز دین، گفتمان غالب در جهان است و همه ادیان اعتراف دارند که در آینده دین اسلام  است که بشریت به سوی آن خواهد آمد.

وی ضمن اشاره به نقش امت اسلامی در تعیین سرنوشت خود افزود: امام توانست اثبات کند که مردم تعیین کننده هستند و ملت ها می‌توانند زعامت امور خود را خودشان در دست بگیرند و ملت ها دیگر نیاز ندارند که کسی برای آنها تصمیم بگیرد.

جهانشاهی در ادامه ضمن تاکید بر اشتراکات فروان مردم ایران و افغانستان خاطر نشان کرد: ایران و افعانستان دو کشور خویشاوند هستند و ما باید بپذیریم که بهترین ها هستیم و هر کسی که در مسیر دوستی ما شک کند دشمن این دو ملت است.

وی افزود: ما دو ملت ظرفیت های بسیار بالایی داریم و هر کسی که ما را از هم دور کند از ما نیست و  مسیر مردم ایران و افغانستان راه واحدی است.

رایزن سابق ایران در افغانستان در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تاکید بر حضور فرهنگیان مهاجر در داخل افغانستان گفت: در ایران زمینه رشد برای شما فراهم است و از این فرصت استفاده کنید و تجربیات خود را در داخل افغانستان برای مردم خود بکار ببرید.

وی در ادامه گفت: اگر خود شما به کشور خود خدمت نکنید هیچ کسی کشور شما را نخواهد ساخت؛ اگر شما خودتان در کشور خود حاضر نشوید کسانی حاضرند به خاطر چند دلار کشور شما را به بیگانگان بدهند.

در ادامه این مراسم نفرات برتر مسابقه عکس و فیلم روز قدس معرفی شدند.

سجاد عرفانی، عبدالقادر نظری و سید جمال الدین سجادی نفرات اول تا سوم بخش عکس و علی کریمی هراتی تنها شرکت کننده بخش فیلم این جشنواره معرفی شدند.

سید امیر حسین طبیبی، رضا حیدری شاه بیدک، بصیراحمد حسین زاده، زهرا موسوی، حامد ذکی انوری، سید عباس سیدی و سید محمد یاسر حسینی نیز به عنوان عکاسان برتر لوح تقدیر دریافت کردند.

همچنین نفرات مسابقه روح بیدارگری که به مناسبت سالروز وفات امام خمینی(ره) قبلا برگزار شده بود در این مراسم معرفی و جوایز خود را دریافت کردند.

این مراسم از سوی بنیاد فرهنگی، اجتماعی افغانستانی های مقیم ایران و با مشارکت آستان قدس رضوی برگزار شده بود و از مهمانان مراسم در مهمانسرای حرم امام رضا(ع) پذیرایی به عمل آمد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

افغان کلکین – اخبار افغانستان | مطالب روز جامعه افغانستان